• Gratis verzending v.a. €50,- €100,-
  • Voor 18:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis retour

Aanhanger onderhoud zelf doen. Alle tips & trics!

Aanhanger onderhoud zelf doen. Alle tips & trics!

Het onderhoud van de aanhanger zelf uitvoeren. Natuurlijk kan dit. Graag geven wij de tips & trics om dit veilig en snel zelf uit te kunnen voeren. Bespaar door online voordelig alle onderdelen voor je aanhanger te kopen.

Veilig onderweg met de aanhanger en toch kosten besparen?

Voer het onderhoud van de aanhanger dan zelf uit. Aan de hand van handige tips & trics en instructievideo's laten wij je zien waar je op moet letten. Vakkundig, Vertrouwd en Voordelig.

 

Kosten onderhoudsbeurt aanhangwagen

De kosten voor het uitbesteden van een onderhoudsbeurt voor een aanhanger bedragen tussen de € 149,00 en € 249,00 (exclusief de kosten van de onderdelen), afhankelijk van het type en uitvoering van de aanhanger. Wij adviseren je deze controlebeurt zelf uit te voeren aan de hand van onze handige instructievideo's. Je kan natuurlijk altijd contact met onze klantenservice opnemen als je er niet uit komt, wij helpen je graag verder.

Wij bieden een groot assortiment onderdelen en onderhoudsproducten voor aanhangers en trailers. Hierdoor hebben wij bijna altijd wel het juiste onderdeel voor jou. Hier vind je het volledige overzicht van ons assortiment.

 

Inhoudsopgave

  1. Bovag checklist
  2. Banden
  3. Remmen
  4. Koppeling/oplooprem
  5. Verlichting
  6. Opbouw
 
 

1. Bovag checklist

Er is nog geen landelijke APK voor aanhangwagens maar de meeste vakgarages gebruiken hiervoor de BOVAG checklist (A4). Deze controlelijst benoemt alle cruciale punten waar je op moet letten bij het onderhoud van de aanhanger. Uiteraard alleen die onderwerpen die ook op je eigen aanhangwagen van toepassing zijn.

Deze checklist vormt het uitgangspunt van onze tips & trics die wij in dit blog geven om het onderhoud van de aanhangwagen zelf uit te voeren.

 

2. Banden voor de aanhanger

De belangrijkste oorzaak van ongelukken met de aanhanger zijn kapotte banden. Dit kan komen door een verkeerde bandenspanning maar ook een klapband of simpelweg slijtage komt regelmatig voor. Een algemeen geldend advies is om de banden minimaal iedere zes jaren te vervangen (zelfs wanneer deze niet gebruikt worden).

 

Waar moet je op letten?

  • Bandenspanning
  • Profieldiepte ( minimaal 1,6 mm)
  • Droogtescheuren
  • Slijtageplekken ( door overbelasting of beschadigingen)
  • Deuken (bij lang stil staan) deze deuken zijn voor een groot deel te voorkomen met bandenbeschermers.

Een probleem is dat beschadigingen in veel gevallen aan de binnenzijde van de band zitten; wees dus echt kritisch op alle onregelmatigheden van de band. Aan de DOT codering kan je de productie datum aflezen en weet je hoe oud de banden zijn.

In onze online shop verkopen wij grotendeels complete wielen. Dus banden die reeds door de leverancier al op de velg zijn gelegd. Dit zijn precies dezelfde banden die alle toonaangevende fabrikanten gebruiken in de afmontage van de aanhanger.

In de onderstaande video zie je hoe je zelf een wiel kan verwisselen van de aanhanger, trailer of caravan.

 

3. Remmen controleren van de aanhanger

Dit is uiteraard alleen van toepassing bij geremde aanhangwagens die voorzien zijn van een oplooprem. Bij alle ongeremde aanhangers is geen reminrichting aanwezig en maakt de aanhanger enkel gebruik van de remkracht van de auto.

De techniek van de remtrommel is in de afgelopen 40 jaar niet veranderd bij de aanhangwagens en caravans. De oplooprem drukt in bij het remmen met het trekkende voertuig waardoor de remstang de remkabels aantrekt die vervolgens de remschoenen tegen de remtrommel aandrukken.

 

Dit zijn de punten die je moet controleren:

  • Handrem (werkt de handrem naar behoren? Dit is tevens de noodstop namelijk)
  • Breekkabel ( is de breekkabel onbeschadigd en in deugdelijke staat)
  • Remkabels ( geen beschadigde mantel, zichtbare roest of breuken)
  • Remschoenen ( Zit er nog genoeg voering op en stel ze opnieuw af)
  • Remtrommel ( zijn de lagers nog goed en is trommel binnenzijde nog onbeschadigd)

Naast de belangrijke visuele controle van de complete rem installatie is er bijzonder veel aandacht gevraagd voor de remschoenen. Doordat er geen jaarlijkse controle verplicht is komt het helaas vaak voor dat de remmen totaal niet goed functioneren. Dit kan komen door versleten remschoenen of door een verkeerde afstelling. Hierdoor gebeuren helaas ook veel ongelukken. Soms met dramatische afloop.

aanhangwagen_onderhoud

 

Hoe weet je of de remmen van alle wielen goed functioneren?

Je kan de aanhanger op de handrem zetten en de as omhoog krikken om dan te bepalen of alle wielen vast zitten. Kan je een wiel wel ronddraaien dan werkt de rem op dat wiel niet naar behoren en is onderhoud noodzakelijk! Je kan ook een stukje gaan rijden en af en toe remmen. Als dan de remtrommel van een wiel niet warm is geworden dan weet je ook dat die rem niet juist functioneert. Twijfel je over de installatie? Ga dan langs de vakman voor advies.

 

Belangrijk!

Vaak wordt het licht aanlopen van de remschoenen tegen de trommel ten onrechte gehoord en beoordeeld als kapotte lagers, maar dit is dus niet het geval!

 

Hoe stel je de remschoenen op de juiste manier af?

Graag je aandacht voor het volgend. Beelden zeggen soms meer dan woorden. Bekijk onderstaande montagevideo hoe je een remschoen afstelt op de juiste manier. Een nieuwe set remschoenen vind je hier.

In de onderstaande video zie je hoe je de remtrommel en remschoenen afstelt:

4. Koppeling en oplooprem van de aanhangwagen

De kogelkoppeling van de aanhanger is door de permanente belasting ook aan slijtage onderhevig. Het is dan ook altijd van belang om de slijtage indicator in de gaten te houden. Deze moet altijd aangekoppeld in het "groen" staan. Meer info hierover vind je hier.

Controleer ook altijd of er speling zit op de bevestiging van de koppeling aan de dissel of oplooprem. Draai indien nodig de moeren nog extra aan. Op de oplooprem zitten ook altijd smeernippels. Smeer deze ook gelijk!

 

Controle van de werking van de oplooprem is essentieel op twee punten

  • Oploopremdemper. Je moet met de hand ( met enige kracht) in staat zijn de kogelkoppeling in te drukken. De demper moet er dan voor zorgen dat hij de koppeling ook weer naar voren drukt.
  • Trekstang. Door een abrupte uitwijk manoeuvre kan het voorkomen dat de trekstang krom is. Dan werkt de oplooprem ook niet meer naar behoren en zal de koppeling ook niet ingedrukt kunnen worden en weer uitveren.

 

5. Verlichting van de aanhanger

Bij de verlichting van de aanhanger is het van belang om periodiek de werking van alle lampen te controleren. Wanneer de verlichting bestaat uit traditionele lampjes met een gloeispiraal dan moeten deze ook zo nu en dan vervangen worden. Met LED verlichting heb je hier niet meer mee te maken.

In de meeste gevallen is vuil in de stekker of stekkerdoos de oorzaak van een storing in de verlichting. Wat dan helpt is het insprayen met contactspray. Dit reinigt alle contacten en laat geen residu achter en verdrijft eventueel aanwezig vocht.

Zijn de lampen voorzien van een connector aansluiting, dan kan je deze ook met de spray behandelen. Is de storing hardnekkig dan kan dit duiden op een kabelbreuk. Om te bepalen of het aan de stekker van de auto ligt of aan de stekker of verlichting van de aanhanger kan je deze aansluiten op een stekkertester

 

6. Opbouw onderdelen van de aanhanger

Belangrijke aandachtspunten zijn ook de opbouw onderdelen van de aanhanger. Controleer de spansluitingen van de zijborden alsmede de bevestigingspunten van de borden aan het chassis. Ook de vloerplaat is een onderdeel wat aan slijtage onderhevig is en gecheckt moet worden op breuken of gebroken popnagels. Loop gelijk ook de bedrading van de verlichting na of deze nog goed bevestigd zit aan het chassis van de aanhanger. 

Vragen over onderhoud? Stel ze hieronder en wij helpen je graag verder.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
webshop keurmerk