• Gratis verzending v.a. €50,- €100,-
  • Voor 18:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis retour

Hoe onderhoud je een vouwwagen?

Hoe onderhoud je een vouwwagen?

Een vouwwagen wordt over het algemeen maar een paar weken per jaar gebruikt. Toch is het ook belangrijk om deze goed te onderhouden en jaarlijks aandacht te besteden aan een paar cruciale onderdelen.

Bij slecht onderhoud keert de verzekering casco schade vaak niet uit 

Je staat er vaak niet bij stil en haalt de vouwwagen vaak pas net voor de vakantie uit de stalling. Je gaat er van uit dat alles gewoon goed werkt en hoe vaak wordt de vouwwagen nu eigenlijk gebruikt? Dat zal toch allemaal wel gewoon goed zijn, NEE DUS! 

Wat zijn nu de belangrijke aandachtspunten waar je op moet letten?

Allereerst moet je beslissen welk onderhoud je zelf wil (of kan) uitvoeren. Het is niet heel ingewikkeld aangezien de meeste vouwwagens ongeremde aanhangers zijn en er dus geen remsysteem hoeft te worden onderhouden. Lees de onderstaande punten goed door en bepaal dan wat je zelf kan en wat je eventueel wilt uitbesteden.


Tentdoek vouwwagen

Er worden voor het tentdoek verschillende materialen gebruikt. Dit kan puur katoen, Synthetische stoffen of een combinatie van allebei zijn. De keuze van materiaal bepaalt ook de wijze van onderhoud.


Katoen

Katoen is het best ademende materiaal en wordt om die reden dan ook nog vaak gebruikt. Je moet alleen erg goed opletten dat je het tentdoek goed droog opruimt om schimmel te voorkomen. Katoen laat zich slecht reinigen dus voorkomen is beter dan genezen.


PVA

Polyvinylalcohol is een synthetisch alternatief van katoen wat door de polyester component veel sterker is en makkelijk te reinigen. Het materiaal is ook wel ademend maar minder dan echt katoen. Afhankelijk van de waterdichte coating neemt het ademende karakter af.


Acryl

Wordt niet veel gebruikt als tentdoek omdat het flink duurder is. Het heeft wel een lange levensduur en goede eigenschappen voor reiniging. Ademen doe het het materiaal niet echt in vergelijking tot katoen.


Onderhoud van het tentdoek van de vouwwagen

Afhankelijk van het materiaal kan de je de schoonmaak materialen bepalen. Zo kan je katoen enkel met warm water schoonmaken. Gebruik hiervoor absoluut geen zeep of schoonmaakmiddelen. Dit tast de waterbestendigheid gelijk aan.

Is het tentdoek synthetisch? Dan kan je wel met speciale schoonmaakmiddelen aan de gang. Na het schoonmaken kan je het tentdoek weer opnieuw impregneren om het tentdoek weer waterdicht te maken.


Banden

Omdat vouwwagens vaak slechts een paar weken per jaar worden gebruikt is de kans op droogtescheuren in de banden groot. Dit komt door UV straling en door stalling en hoge leeftijd van de banden. Op iedere band staat een DOT codering met daarin de productiedatum van de band.

Het is ook belangrijk om de profiel diepte te meten. Deze moet minimaal 1,0 mm zijn maar de aanbeveling is 1,6 mm diepte.


Afmeting vouwwagen wielen

Vouwwagenwielen zijn vaak 8 Inch of 10 Inch wielen.  Het is wel van belang om te bepalen of de vouwwagen een zogenoemde "Franse steek" ( 4x115) heeft. Dit beteken dat tegenover elkaar liggende boutgaten een afstand van 11,5cm hebben en het naafgat 85mm is. Veel franse vouwwagens hebben deze steekmaat en vandaar ook de naam. Al deze wielen hebben wij gewoon op voorraad liggen en kunt morgen al in huis hebben en eenvoudig zelf monteren.

Nederlandse en Duitse vouwwagen hebben vaak de "opel steek"van 4x100. Dit houdt in dat de afstand van de 2 tegenover elkaar liggende gaten 10 cm is.


Onderstel Vouwwagen

Het chassis  van de vouwwagen is vaak zelf door de fabrikant gelast. De as(sen) zijn vaak Vouwwagens worden geleverd in een geremde of ongeremde uitvoering.  De ongeremde variant mag vaak enkel met een B rijbewijs worden gereden. Als de vouwwagen geremd is zit er ook een oplooprem op gemonteerd en een trommelrem die ook onderhoud nodig hebben. De meeste vouwwagens hebben net als de caravans een onderstel van Al-ko.


Beladen van de vouwwagen

Voor de beste rijeigenschappen is het van belang dat de bagage met grootste gewicht boven de as(sen) wordt geplaatst. Zodoende hangt het niet op de trekhaak ( kogeldruk) of achterop zodat de vouwwagen de trekhaak optilt. Zodoende ben je veilig onderweg en kan je de snelheid rijden die in het land is toegestaan.


Koppeling vouwwagen

Iedere vouwwagen heeft een koppeling waarmee deze aan de auto kan worden bevestigd. Dit kan een standaard koppeling zijn of een zogenoemde stabiliteitskoppeling waarmee je tevens aan de tempo 100 regeling kan deelnemen in Duitsland.

Op de koppeling zelf staat altijd het type vermeld en een zogenaamde slijtage indicator om te bepalen of de koppeling vervangen moet worden. Gebruik bij geremde aanhangwagens altijd hetzelfde type koppeling dan de originele. Bij ongeremde vouwwagens is het minder van belang en is het alleen relevant om op de aansluitmaat te letten. Of deze rond is en koker en wat hiervan de diameter is.


Opbouw en inbouw uitrusting vouwwagen

Een vouwwagen is populair onder kampeerders omdat deze comfortabeler is dan een tent en makkelijk achter iedere auto te vervoeren is omdat ze eigenlijk altijd lichter zijn dan 750kg. Het gemak van een normaal (uitklap) bed op hoogte en het eenvoudig opzetten van de tent zijn de kerneigenschappen waar veel kampeerders voor bezwijken. Vaak is er ook op de dissel een kookuitrusting en koelbox geïntegreerd. Het onderhoud van de opbouw is helemaal afhankelijk van het materiaal en het belangrijkste hiervan is alles schoon en vooral ook droog opbergen. Dit bepaalt de levensduur van het materiaal.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
webshop keurmerk