• Incl.Excl.
    BTW
  • Klantenservice
    0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Karel - Dinsdag 11 April 2023

      Paraboolvering of Torsievering? Wat is het beste.

      Welke vering is het beste voor de aanhanger?

      Sinds enige jaren is er een revival van de paraboolvering voor aanhangwagens. Een veersysteem wat al sinds de jaren 70 bestaat en eigenlijk een upgrade is van de traditionele bladveren. Fabrikanten willen graag wat nieuws aanbieden en dat is altijd een uitdaging omdat de meeste noviteiten de eindgebruiker extra geld kosten en daarom niet worden geïntroduceerd. Neem bijvoorbeeld de schijfremmen die de assen producenten graag op de markt willen brengen. Dit gebeurt niet vanwege het kosten aspect en daarom hebben ook alle nieuwe aanhangers nog steeds remtrommels met remschoenen. Maar hoe zit het nu met de verschillen in kwaliteit van veren?

      Wat is Paraboolvering voor de aanhanger?

      De paraboolveren zijn een verbeterde versie van de aloude bladveren. De klassieke bladveren kenmerken zich door veren in verschillende lengtes die taps toelopen naar de as toe. De veren zijn allemaal even dik en de tussenruimte is ook gelijk. Paraboolveren daarentegen hebben dezelfde lengte maar variëren in dikte en zijn ook op een andere manier gevormd. Dit zorgt er voor dat de complete constructie van veren ook minder hoog is en daardoor ook stabieler en voor een betere wegligging zorgt dan bladveren.

       

      paraboolvering aanhangerparaboolvering aanhangwagen

       

      Ook is paraboolvering minder stug dan bladveren en heeft dus ook bij kleine belasting al vering. Door de kleinere constructie van veren is dit ook lichter dan traditionele bladvering. Paraboolveren worden midden op de as bevestigd met beide uiteinden in gelijke lengte aan het chassis. Bij paraboolvering is het gebruik van schokdempers een vereiste. Dit beperkt de uitslag en ook het "nadeinen" van de aanhanger.

      Wat is het verschil tussen paraboolvering en bladveren?

      Paraboolvering en bladvering zijn beide vormen van ophangingssystemen voor voertuigen, maar ze verschillen in hun ontwerp en werking.

      Paraboolvering is een soort veersysteem waarbij de veer bestaat uit verschillende lagen van veren die in een boogvorm zijn geplaatst. Deze lagen zijn parallel aan elkaar gerangschikt en worden samengehouden door klemmen. De boogvorm van de lagen zorgt voor een soepele vering en helpt bij het opvangen van schokken en trillingen tijdens het rijden. Paraboolvering wordt naast bij aanhangers ook vaak gebruikt in zware vrachtwagens en bussen vanwege zijn duurzaamheid en vermogen om zware lasten te dragen.

      Bladvering is een oudere technologie die al lange tijd wordt gebruikt in voertuigen. Het bestaat uit een reeks gebogen stalen bladen die aan elkaar zijn bevestigd en aan het chassis van het voertuig zijn bevestigd. De bladveren werken samen om het gewicht van het voertuig te ondersteunen en de schokken en trillingen van de weg op te vangen. Bladveren hebben over het algemeen een hogere veerconstante, wat betekent dat ze stijver zijn dan paraboolveren. Dit kan leiden tot een stugger rijgedrag en minder comfort.

      Hoe werkt torsievering op een aanhanger?

      Een torsieveer bestaat uit twee holle asdelen waar rubberen strengen in zijn geperst. Een as bestaat dus uit een stalen massieve deel en een zwenkarm die in elkaar zijn geperst met daartussen dus rubberen strengen. Bij een belasting drukt de buitenste as om de binnenste as heen en wringen de rubberen strengen in elkaar waardoor de zwenkarm veert.

       

      torsievering aanhanger

       

      Wanneer de belasting er weer afgaat draaien de strengen dus ook weer uit elkaar. Torsievering werkt dus alleen bij een belasting. Hoe groter de belasting van de aanhanger hoe meer wrijving en hoe meer de zwenkarm dus zal inveren van een torsieas. Dit progressief veren is handig wanneer je vaak grote verschillen in lading hebt.

      Torsievering biedt verschillende voordelen ten opzichte van andere soorten ophangingen. Het is onderhoudsvrij omdat er geen bewegende delen zijn die gesmeerd moeten worden en het is duurzamer omdat er minder slijtage is. Bovendien zorgt torsievering voor een soepelere rit omdat het schokken en trillingen beter kan absorberen.

      Het is belangrijk om de torsiecapaciteit van de torsiestaaf te bepalen op basis van het gewicht van de lading die de aanhanger zal dragen. Dit is omdat overbelasting van de aanhanger kan leiden tot overmatige buiging van de torsiestaaf, wat kan leiden tot schade aan de ophanging en de aanhanger zelf. Over het algemeen wordt hier door de fabrikanten met een ruime marge rekening mee gehouden.

      Wil je meer weten over assen en wat een padmaat of flensmaat betekent? check dan deze pagina.

      Wat zijn de verschillen tussen Torsievering en paraboolvering?

      • Torsievering is onderhoudsvrij in tegenstelling tot paraboolvering
      • Paraboolvering werkt ook onbeladen, torsievering alleen beladen
      • Bij paraboolvering zijn schokdempers een vereiste en bij torsievering optioneel
      • Paraboolvering is gemaakt van staal en dus zwaarder dan rubberen torsievering

      Welke vering is voor de aanhanger het beste?

      We hebben nu gezien wat de verschillen zijn tussen torsievering en paraboolvering. Maar welke is nu het beste? Hier is niet eenduidig antwoord op te geven omdat het ook erg gaat om een persoonlijke voorkeur. Allebei de typen veren werken uitstekend en zijn een passende oplossing voor de aanhanger. Rijd je veel op een oneffen ondergrond en zal je de aanhanger nooit overbeladen? Dan is paraboolvering een excellente oplossing de je veel rijcomfort zal bieden. Rij je vaak over vlakke bestrating en komt het ook nog wel eens voor dat je de aanhanger wat (te) zwaar belast? Dan is torsievering de beste keuze.

       

       

      BLOG

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking