Wat is het verschil tussen een lange en korte slag bij een torsie as en oplooprem?

  • Geplaatst op
  • Door Jeltje Bijma
  • 0
Wat is het verschil tussen een lange en korte slag bij een torsie as en oplooprem?

Wat is nu precies het verschil tussen een korte en lange slag bij een torsie as en oplooprem? In deze blog kom je erachter wat er precies bedoeld wordt met een ‘slag’. Wist je ook dat je aan de hand van het remtype kan zien welke slag torsie as je nodig hebt?

Je hebt er vast wel eens van gehoord of er zelfs mee te maken gekregen, torsie assen en oploopremmen met een zogenaamde lange slag of korte slag. Maar wat houd dit nu precies in? En kun je elke willekeurige torsie as gebruiken voor elk type oplooprem? In deze blog leggen we je uit wat er precies bedoeld wordt met een ‘slag’ en wat het verschil is tussen een korte en lange slag. Daarnaast vind je in deze blog een super handig overzicht met voorbeelden van remtypes die een lange slag hebben en remtypes met een korte slag.

Het verschil tussen een lange en korte slag

Wanneer je op weg bent met je aanhanger en remt, duwt je aanhangwagen tegen je auto aan. Dit komt door de snelheid en gewicht van de aanhanger. De aanhangwagen loopt namelijk tegen je auto op, daarom dan ook de naam van de oplooprem. In een oplooprem bevindt zich een oploopremdemper (wordt ook wel een stootdemper genoemd), deze vangt de duwende voorwaartse beweging rustig op. De oploopdemper word korter door het indrukken en trekt die een overzet hevel aan die de wielremmen aantrekt. Het korter worden van de oplooprem wordt ook wel de ‘slag’ genoemd. Deze zijn er in twee varianten, lang en kort.

“Peitz en WAP gebruiken vrijwel altijd een korte slag”

Voor een juiste en optimale werking, is het belangrijk dat je deze twee slagen niet door elkaar haalt. Een oplooprem met een korte slag moet je dus ook combineren met een korte slag torsie as. Uiteraard geldt hetzelfde voor een oplooprem die een lange slag heeft, deze werkt alleen optimaal met een lange slag torsie as. Als je de twee door elkaar gaat gebruiken, zal je aanhangwagen helemaal niet meer remmen, of juist veel te hard. Vaak kun je aan de hand van het remtype direct de slag vinden. Merken als Peitz en WAP gebruiken vrijwel altijd een korte slag. Bij AL-KO is dit vaak een lange slag. Daarnaast heeft BPW beide slagen geproduceerd. Aan de hand van de volgende twee remtype schema’s, kun je gemakkelijk de juiste slag identificeren:

Voorbeelden van remtypes met een lange slag:

  • AL-KO 1635 (160x35)
  • AL-KO 1636 (160x35)
  • AL-KO 1637 (160x35)
  • AL-KO 2035 (230x50)
  • AL-KO 2050 (200x50)
  • AL-KO 2051 (200x50)
  • AL-KO 2350 (230x50)
  • AL-KO 2360 (230x60)
  • AL-KO 2361 (230x60)
  • BPW S2003-5 RASK (200x30)
  • BPW S2005-5 RASK (200x50)
  • BPW S2005-7 RASK (200x50)
  • BPW S2035-7 RASK (200x35)
  • BPW S2504-2 RASK (250x40)
  • BPW S2504-5 RASK (250x40)
  • BPW S2504-7 RASK (250x40)
  • Knott 16-1365 (160x35)
  • Knot 20/963 (200x30)
  • Knott 20/2425 (200x50)
  • Knott 25/2025 (250x40)
  • Nieper - Schlegl SGB9 (200x50)
  • Schlegl SGB10 (200x50)
  • Schlegl SGB14 (200x50)
  • Schlegl SGB15 (200x50)

Voorbeelden van remtypes met een korte slag:

  • BPW R205-83 (200x50)
  • BPW R234-76 (230x40)
  • Peitz R160-76 (160x35)
  • Peitz R164-83 (160x40)
  • Peitz R205-83 (200x50)
  • Peitz S234R (230x40)
  • Peitz R234-76 (230x40)
  • Wap W184RS (180x40)
  • Wap W234RS (230x40)
  • Wap W235RS (230x50)

Staat jouw remtype er niet bij?

Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. We helpen je graag met het uitzoeken van de juiste torsie as en oplooprem. Ben je van plan om binnenkort een nieuwe as of oplooprem te kopen, maar weet je niet zeker of deze combinatie samengaat? Neem ook dan contact op met onze klantenservice.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
webshop keurmerk