• Gratis verzending v.a. €50,- €100,-
  • Voor 18:00 besteld, morgen in huis
  • Gratis retour

RDW aanhanger regels. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

RDW aanhanger regels. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

Wil je weten welke toelatingseisen de RDW voor een aanhangwagen stelt? Wij geven je info over de inhoud van de keuring, de kosten en wat je allemaal mee moet nemen naar de keuringsafspraak. Zo weet je waar je aan toe bent en wat je moet doen om een aanhangwagen goedgekeurd te krijgen voor gebruik in Nederland.

Aanhangwagen keuringen

 

Toelatingskeuring aanhanger

Voor de goedkeuring van de aanhangwagen is er een onderscheid tussen verschillende soorten aanhangers.

 

1.   Aanhangers tot een gewicht van 750 kg

Aanhangwagens met een gewicht tot 750 kg hebben geen kenteken nodig maar moeten sinds 2012 wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. Dit heeft de fabrikant altijd Europees geregeld. Wanneer je deze niet kan tonen bij controle door douane of politie kan dit gevolgen hebben.

Controleer daarom of dit goed zichtbaar is op het plaatje op de dissel. Deze moet over de volgende informatie beschikken:

  • Naam fabrikant
  • Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
  • Technisch maximaal toegestane maximummassa en aslasten

 

Door de fabrikant moet ook een IGC certificaat ( individueel goedkeurings certificaat) worden overhandig. Dit is door de standaard productie gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhanger.

Controleer bovenstaande dus goed voordat je de weg op gaat! Anders riskeer je een boete van € 90,-

 

Ongeremde aanhanger tot 750 kg van voor 29-10-2012

Wanneer de aanhanger de eerste toelatingsdatum heeft voor 29 oktober 2012 dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om met de aanhanger veilig onderweg te gaan.

2.   Aanhangers zwaarder dan 750 kg.

Aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Hierbij hoort dus ook altijd een eigen kentekenbewijs. Deze heb je ook nodig om de aanhanger of caravan over te schrijven naar een nieuwe eigenaar. Hiervan is de werking hetzelfde als met een auto.

 

 

Verlagen van gewicht van aanhangwagen naar 750 kg of lager

Als u geen kenteken meer wilt bij de aanhanger dan kunt u bij de RDW een verzoek indienen om de aanhanger terug te keuren naar 750kg of zelfs nog lager. Wat vaak wordt gedaan is een aanhanger terugkeuren naar 751kg. Zodoende behoudt je wel het kenteken voor de aanhanger maar mag je er wel praktisch met iedere auto mee rijden zonder BW rijbewijs. Let wel natuurlijk op het gewicht wat je gaat vervoeren.

Het RDW kijkt altijd naar het technisch toegestane laadvermogen wat op het typeplaatje vermeld staat. Terugkeuren kan altijd en ook omhoog keuren tot het technisch maximaal vermogen is geen probleem. 

 

Wat heeft u hier voor nodig?

  1. Het begint met het downloaden van het aanvraagformulier tot aanpassing van het laadvermogen bij de RDW.
  2. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in met alle beschikbare informatie en stuur dit formulier met de kentekenplaat en originele kentekenbewijs naar de RDW. Ons advies is om dit altijd aangetekend te doen om zeker te zijn dat het aankomt. Dit kan naar het volgende adres: 
    RDW
    unit VRD
    Postbus 30.000
    9640 RA Veendam
    U hoeft hier niets voor te betalen!
  3. Wanneer de RDW uw verzoek goedkeurt ontvangt u een schrijven uit Veendam met een bevestiging en is vanaf dat moment de aanhanger niet meer kentekenplichtig. Deze brief wordt binnen 5 dagen na binnenkomst verzonden.

 

Het kan ook zijn dat de RDW nog aanvullende gegevens nodig heeft of dat u de aanhanger moet laten wegen. Dit is zowieso het geval wanneer het eigen gewicht ( rijklaar) hoger is dan 750 kg. Dit gewicht staat op het kentekenbewijs als "massa rijklaar". Dan moet u een afspraak maken bij een RDW keuringsstation. Terugkeuren is alleen mogelijk als de massa rijklaar van de aanhanger of caravan lager is dan 750 kg. Controleer dit eerst zelf op een weegbrug in de buurt!

Wanneer uw aanhanger niet meer kentekenplichtig is moet u nog wel een witte kentekenplaat regelen. Deze kunt u aanschaffen bij een RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Hierop komt dan het kenteken van de auto te staan.

 

 

Aanhanger of caravan vanuit buitenland invoeren

 Het is van belang dat je altijd de juiste papieren ontvangt van de oude eigenaar die je kunnen helpen met de registratie in Nederland. Vanuit de EU is er nu een europese goedkeuring wat het allemaal makkelijker gaat maken, maar is pas vanaf een paar jaar actief. Vanuit Duitsland ontvang je de "fahrzeugbrief" en vanuit Frankrijk een "conformiteits verklaring". Engeland kent geen registratie van aanhangwagens en kan dus problemen veroorzaken als je deze wilt gaan invoeren en daarvoor moet je dan ook het stappenplan volgen van de registratie van "eigen bouw".

 

  1. Aanhanger van meer dan 750kg bruto laadvermogen moet gekeurd worden bij de RDW
  2. Maak een afspraak bij een keuringsstation of ga op werkdagen tussen 08.00 en 12.00 zonder afspraak langs bij een RDW keuringsstation.
  3. Neem de registratiepapieren van de aanhanger en eigen legitimatiebewijs mee. Maak vooraf een kopie!
  4. Na goedkeuring van het voertuig ontvang je binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcard formaat. Hierna kunt u een kentekenplaat laten maken.
  5. Kosten voor een keuring van een gebruikte aanhanger bedragen € 140,-. Hier bovenop komt dan nog de inschrijvings en tenaamstelling kosten van € 50,-

 

 

Aanhanger keuren zonder papieren

Wanneer je met een aanhanger wilt gaan rijden met een maximummassa van meer dan 750 kg moet deze door de RDW gekeurd worden. Dit geldt voor een eigenbouw aanhanger maar ook voor aanhangwagens die niet uit de EU afkomstig zijn. Deze moeten dan een toelatingskeuring ondergaan.

Wij gaan hier uit van de toelating van een "eenvoudige aanhangwagen" tot 3500kg.
Lees hier alles over de individuele goedkeuringseisen vanaf Juli 2014.

 

Wat houdt deze keuring in?

  • De aanhanger moet voldoen aan zogenoemde permanente eisen.
  • Individuele keuring van aanhanger op remsysteem, mechanische koppeling.
  • Bij een eigenbouw aanhanger zal er ook een remschema moeten worden kunnen overlegd. Dit geldt niet voor de oplooprem zelf als deze is voorzien van een EG goedkeurmerk.
  • Afhankelijk van de datum van de eerste toelating wordt er na goedkeuring het VIN nummer in het chassis geslagen.
  • Na 5 werkdagen ontvangt u het kentekenbewijs waarmee u de kentekenplaat kan aanvragen.

 

Hier vindt je het aanvraagformulier voor goedkeuring voor een individuele aanhangwagen.

 

 

Aanhanger keuring kosten

De kosten voor een aanhanger keuring zijn afhankelijk van het feit of het een nieuwe of gebruikte aanhanger is.

 

Keuringskosten nieuwe aanhanger:

  • Identificatie aanhanger € 56,00
  • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
  • Tenaamstelling via RDW € 9,98

 

Keuringskosten gebruikte aanhanger:

  • Identificatie aanhanger € 56,00
  • Individuele beoordeling €82,00
  • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
  • Tenaamstelling via RDW € 9,98

 

 

 

Rijden naar een RDW keuringslocatie

Dit kan je doen door de aanhanger op een andere aanhanger te vervoeren of met een geldig buitenlands kenteken de aanhanger te vervoeren. Wat je ook kan doen is een eendagskenteken aanvragen.

 

Deze is alleen in Nederland geldig en staat je toe om met de aanhanger naar het keuringsstation te rijden. Let wel, deze is alleen en enkel deze dag geldig!

 

Hier kan je dit eendagskenteken aanvragen

 

 

Jaarlijkse of periodieke aanhanger keuringen

Vaak ontvangen wij vragen over de vereisten van periodieke keuringen van aanhangwagens. Dit wordt eens per 5 jaar in de Europese commissie ter discussie gesteld en de laatste keer was in 2015. Toen is er met een kleine meerderheid voor gekozen geen APK voor aanhangers in te stellen.

 

Het wordt door alle fabrikanten aanbevolen jaarlijks of per 10.000 km de aanhanger noodzakelijk onderhoud te geven. Dit betreft smeren van draaiende delen, remmen controleren en eventueel opnieuw afstellen van de remvoering en slijtage gevoelige onderdelen vervangen. Natuurlijk kan je dit onderhoud ook zelf doen als je handig bent.

 

Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de juiste werking van de aanhanger. De politie controleert ook steeds met grotere regelmaat op de werking van verlichting, remmen en belading van de aanhangwagen. Ook na een eventueel ongeluk wordt er ook onderzoek gedaan naar de werking van de aanhanger en of dit ook nadelige invloed heeft gehad met het ontstaan van het ongeluk.

 

Neem dus geen risico en ga veilig op weg!

 

 

Reacties

  1. merin eggink merin eggink

    Bij ongeremde aanhangers, dus ook vouwwagens tot 750kg is er geen kenteken plicht. Er is ook geen apk keuring of iets dergelijks, en er was toen ook nog geen europese type goedkeuring. Je doet er verstandig aan eerdere onderhoud rekeningen of het aankoopbewijs op te vragen.

  2. Li Li

    Heb je bij een rapido vouwcaravan (ingeklapt grote van een vouwwagen) papieren nodig? Bijvoorbeeld onderhoudsgegevens of bewijs van periodieke keuring,
    of bijvoorbeeld eigendomspapieren?
    hoe weet je of iemand rechtmatig eigenaar is wanneer je een oude vouwcaravan overneemt?
    Het bouwjaar is1980 of 1982 en gewicht 450kg tot 600kg. Ik wil er een overnemen maar ik weet niet welke papieren ik erbij moet vragen die mogelijk verplicht zouden kunnen zijn. Hebben jullie advies?

  3. merin eggink merin eggink

    Er is geen verplichte APK keuring voor aanhangers. Het is natuurlijk wel verstandig deze periodiek te laten controleren. Wij kunnen met een BOVAG keuring alle punten nalopen om de veiligheid te kunnen waarborgen.

  4. c a van poortvliet c a van poortvliet

    Moet een paardentrailer met ledig gewicht van 600 kg en maximale massa 1800 kg gekeurd worden? Trailer is van 1996

  5. merin eggink merin eggink

    Er is geen BPM of iets dergelijks omdat het geen motorvoertuig is. Dus alleen alle papieren op order hebben voor de keuring.

  6. Jan Salden Jan Salden

    Zijn er ook nog invoer kosten voor het importeren van een nieuwe aanhanger?
    Dus buiten de normale kosten.

  7. merin eggink merin eggink

    Als het een geremde aanhanger is heb je wel papieren nodig om hem op kenteken te kunnen krijgen. Anders word het een individuele goedkeuring en daarbij heb je dan ook het complete remschema e.d. nodig. Dus als je weet welk type en chassisnummer het heeft kan het lonen dit bij de fabrikant op te vragen. Meer info over de eisen van goedkeuring vind je op www.RDW.nl

  8. Theo Theo

    Ik heb een aanhanger gekocht.
    Zonder papieren het is een Duitse aanhanger.
    Kan ik deze op kenteken krijgen?

  9. merin eggink merin eggink

    Hallo Gert-Jan,

    Ja daarvoor geldt dan hetzelfde als met een auto. Deze moet je exporteren en dan in Slovenie invoeren.

    Er is wel een europeesche goedkeuring dus dat is verder geen probleem, maar wel dus een extra handeling.

  10. Gertjan van doorn Gertjan van doorn

    Ik wil een aanhanger kopen met een kenteken in Nederland en dan naar slovenie, want daar wonen wij.
    Moet deze aanhanger dan ingevoerd worden met een ander kenteken ?
    Mvg Gertjan van Doorn

  11. merin eggink merin eggink

    Beste,

    DAn moet je een individuele goedkeuring aanvragen bij de rdw.
    https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger/toelatingskeuring-speciale-aanhanger

  12. Raymon Raymon

    Ik wil graag een boot kopen, met orginele amerikaanse trailer. Deze trailer is niet gekeurd en de boot weegt meer dan 750kg. wat is er dan nodig om de trailer gekeurd te krijgen?

  13. merin eggink merin eggink

    Ja, in principe dan wel. Wetgeving is dan ook helemaal afhankelijk of deze geremd of ongeremd is. Dan is namelijk veel minder regelgeving en ook geen keuring.

  14. Rudi Rudi

    Ik overweeg een aanhanger te bouwen van een achterkant van een Transporter T4. Wordt deze bij de keuring beschouwd als een nieuwe aanhanger, zoals hierboven beschreven?

  15. f. van der Koijk f. van der Koijk

    Ik kan een aanhanger kopen tot 750 kilo. Echter geen gewichtsplaatje. Wat nu te doen. Ik rij regelmatig op en neer naar polen.

  16. merin eggink merin eggink

    @Roger,

    De RDW verlangt een conformiteitsverklaring van de fabrikant of een remschema van de assenfabrikant. Dit moet opvraagbaar zijn bij de fabrikant. Vaak gaat dit via de dealer en mogelijk rekenen ze hier ook een bedrag voor. Succes!

  17. Roger Roger

    Oh ik heb een vraag over papieren van een aan hang wage waar een boat op staat hij is van een bekenden van mij en ik mag hem hebben met boat en treler nu is mij vraag om dat hij De papieren er niet meer bij heeft of niet meer kan vinden. Wat het kost voor nieuwe papieren. + nieuwe apk er op het is wel ook een duitse aan hanger. Ik hoop wat trug te horen gr. R.s

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
webshop keurmerk