Wet en regelgeving Aanhangwagens. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

Wet en regelgeving Aanhangwagens. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

Wet en regelgeving van aanhangwagens. Wat mag en wat is verplicht op een aanhanger? Een handig overzicht over alle wetgeving van de aanhanger.

Aanhangwagen keuringen

 

Toelatingskeuring aanhanger

Voor de goedkeuring van de aanhangwagen is er een onderscheid tussen verschillende soorten aanhangers.

 

1.   Aanhangers tot een gewicht van 750 kg

Aanhangwagens met een gewicht tot 750 kg hebben geen kenteken nodig maar moeten sinds 2012 wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. Dit heeft de fabrikant altijd Europees geregeld. Wanneer je deze niet kan tonen bij controle door douane of politie kan dit gevolgen hebben.

Controleer daarom of dit goed zichtbaar is op het plaatje op de dissel. Deze moet over de volgende informatie beschikken:

  • Naam fabrikant
  • Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
  • Technisch maximaal toegestane maximummassa en aslasten

 

Door de fabrikant moet ook een IGC certificaat ( individueel goedkeurings certificaat) worden overhandig. Dit is door de standaard productie gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhanger.

Controleer bovenstaande dus goed voordat je de weg op gaat! Anders riskeer je een boete van € 90,-

 

Ongeremde aanhanger tot 750 kg van voor 29-10-2012

Wanneer de aanhanger de eerste toelatingsdatum heeft voor 29 oktober 2012 dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om met de aanhanger veilig onderweg te gaan.

2.   Aanhangers zwaarder dan 750 kg.

Aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Hierbij hoort dus ook altijd een eigen kentekenbewijs. Deze heb je ook nodig om de aanhanger of caravan over te schrijven naar een nieuwe eigenaar. Hiervan is de werking hetzelfde als met een auto.

 

 

Verlagen van gewicht van aanhangwagen naar 750 kg of lager

Als u geen kenteken meer wilt bij de aanhanger dan kunt u bij de RDW een verzoek indienen om de aanhanger terug te keuren naar 750kg of zelfs nog lager. Wat vaak wordt gedaan is een aanhanger terugkeuren naar 751kg. Zodoende behoudt je wel het kenteken voor de aanhanger maar mag je er wel praktisch met iedere auto mee rijden zonder BW rijbewijs. Let wel natuurlijk op het gewicht wat je gaat vervoeren.

Het RDW kijkt altijd naar het technisch toegestane laadvermogen wat op het typeplaatje vermeld staat. Terugkeuren kan altijd en ook omhoog keuren tot het technisch maximaal vermogen is geen probleem. 

 

Wat heeft u hier voor nodig?

  1. Het begint met het downloaden van het aanvraagformulier tot aanpassing van het laadvermogen bij de RDW.
  2. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in met alle beschikbare informatie en stuur dit formulier met de kentekenplaat en originele kentekenbewijs naar de RDW. Ons advies is om dit altijd aangetekend te doen om zeker te zijn dat het aankomt. Dit kan naar het volgende adres: 
    RDW
    unit VRD
    Postbus 30.000
    9640 RA Veendam
    U hoeft hier niets voor te betalen!
  3. Wanneer de RDW uw verzoek goedkeurt ontvangt u een schrijven uit Veendam met een bevestiging en is vanaf dat moment de aanhanger niet meer kentekenplichtig. Deze brief wordt binnen 5 dagen na binnenkomst verzonden.

 

Het kan ook zijn dat de RDW nog aanvullende gegevens nodig heeft of dat u de aanhanger moet laten wegen. Dit is zowieso het geval wanneer het eigen gewicht ( rijklaar) hoger is dan 750 kg. Dit gewicht staat op het kentekenbewijs als "massa rijklaar". Dan moet u een afspraak maken bij een RDW keuringsstation. Terugkeuren is alleen mogelijk als de massa rijklaar van de aanhanger of caravan lager is dan 750 kg. Controleer dit eerst zelf op een weegbrug in de buurt!

Wanneer uw aanhanger niet meer kentekenplichtig is moet u nog wel een witte kentekenplaat regelen. Deze kunt u aanschaffen bij een RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Hierop komt dan het kenteken van de auto te staan.

 

 

Aanhanger of caravan vanuit buitenland invoeren

 Het is van belang dat je altijd de juiste papieren ontvangt van de oude eigenaar die je kunnen helpen met de registratie in Nederland. Vanuit de EU is er nu een europese goedkeuring wat het allemaal makkelijker gaat maken, maar is pas vanaf een paar jaar actief. Vanuit Duitsland ontvang je de "fahrzeugbrief" en vanuit Frankrijk een "conformiteits verklaring". Engeland kent geen registratie van aanhangwagens en kan dus problemen veroorzaken als je deze wilt gaan invoeren en daarvoor moet je dan ook het stappenplan volgen van de registratie van "eigen bouw".

 

  1. Aanhanger van meer dan 750kg bruto laadvermogen moet gekeurd worden bij de RDW
  2. Maak een afspraak bij een keuringsstation of ga op werkdagen tussen 08.00 en 12.00 zonder afspraak langs bij een RDW keuringsstation.
  3. Neem de registratiepapieren van de aanhanger en eigen legitimatiebewijs mee. Maak vooraf een kopie!
  4. Na goedkeuring van het voertuig ontvang je binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcard formaat. Hierna kunt u een kentekenplaat laten maken.
  5. Kosten voor een keuring van een gebruikte aanhanger bedragen € 140,-. Hier bovenop komt dan nog de inschrijvings en tenaamstelling kosten van € 50,-

 

 

Aanhanger keuren zonder papieren

Wanneer je met een aanhanger wilt gaan rijden met een maximummassa van meer dan 750 kg moet deze door de RDW gekeurd worden. Dit geldt voor een eigenbouw aanhanger maar ook voor aanhangwagens die niet uit de EU afkomstig zijn. Deze moeten dan een toelatingskeuring ondergaan.

Wij gaan hier uit van de toelating van een "eenvoudige aanhangwagen" tot 3500kg.
Lees hier alles over de individuele goedkeuringseisen vanaf Juli 2014.

 

Wat houdt deze keuring in?

  • De aanhanger moet voldoen aan zogenoemde permanente eisen.
  • Individuele keuring van aanhanger op remsysteem, mechanische koppeling.
  • Bij een eigenbouw aanhanger zal er ook een remschema moeten worden kunnen overlegd. Dit geldt niet voor de oplooprem zelf als deze is voorzien van een EG goedkeurmerk.
  • Afhankelijk van de datum van de eerste toelating wordt er na goedkeuring het VIN nummer in het chassis geslagen.
  • Na 5 werkdagen ontvangt u het kentekenbewijs waarmee u de kentekenplaat kan aanvragen.

 

Hier vindt je het aanvraagformulier voor goedkeuring voor een individuele aanhangwagen.

 

 

Aanhanger keuring kosten

De kosten voor een aanhanger keuring zijn afhankelijk van het feit of het een nieuwe of gebruikte aanhanger is.

 

Keuringskosten nieuwe aanhanger:

  • Identificatie aanhanger € 56,00
  • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
  • Tenaamstelling via RDW € 9,98

 

Keuringskosten gebruikte aanhanger:

  • Identificatie aanhanger € 56,00
  • Individuele beoordeling €82,00
  • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
  • Tenaamstelling via RDW € 9,98

 

 

 

Rijden naar een RDW keuringslocatie

Dit kan je doen door de aanhanger op een andere aanhanger te vervoeren of met een geldig buitenlands kenteken de aanhanger te vervoeren. Wat je ook kan doen is een eendagskenteken aanvragen.

 

Deze is alleen in Nederland geldig en staat je toe om met de aanhanger naar het keuringsstation te rijden. Let wel, deze is alleen en enkel deze dag geldig!

 

Hier kan je dit eendagskenteken aanvragen

 

 

Jaarlijkse of periodieke aanhanger keuringen

Vaak ontvangen wij vragen over de vereisten van periodieke keuringen van aanhangwagens. Dit wordt eens per 5 jaar in de Europese commissie ter discussie gesteld en de laatste keer was in 2015. Toen is er met een kleine meerderheid voor gekozen geen APK voor aanhangers in te stellen.

 

Het wordt door alle fabrikanten aanbevolen jaarlijks of per 10.000 km de aanhanger noodzakelijk onderhoud te geven. Dit betreft smeren van draaiende delen, remmen controleren en eventueel opnieuw afstellen van de remvoering en slijtage gevoelige onderdelen vervangen. Natuurlijk kan je dit onderhoud ook zelf doen als je handig bent.

 

Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de juiste werking van de aanhanger. De politie controleert ook steeds met grotere regelmaat op de werking van verlichting, remmen en belading van de aanhangwagen. Ook na een eventueel ongeluk wordt er ook onderzoek gedaan naar de werking van de aanhanger en of dit ook nadelige invloed heeft gehad met het ontstaan van het ongeluk.

 

Neem dus geen risico en ga veilig op weg!

Welke eisen zijn er en wat is de regelgeving voor een Aanhanger.

Wij hebben hier een belangrijk aantal basisuitgangspunten toegelicht en beschreven die voor elke aanhangwagen van toepassing zijn.
 

Maximale afmetingen van de aanhanger

Aanhangwagens mogen:

a. niet langer zijn dan 12,00 m

b. niet breder zijn dan 2,55 m, en

c. niet hoger zijn dan 4,00 m.

aanhanger band eisen RDW

Eisen aan de banden van de aanhanger

  1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van banden waarvan het loopvlak niet bestaat uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.
  2. De banden van aanhangwagens mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
  3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
  4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
  5. De banden van aanhangwagens mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
  6. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
  7. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de aanhangwagen.
  8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben.

 

achterlicht aanhanger achterlicht aanhanger wetgeving
Welke verlichting moet er op de aanhanger zitten?

De aanhangwagen moet zijn voorzien van :

  • twee stadslichten indien de aanhanger breder is dan 1,60 m
  • •  twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
  • •  twee achterlichten;
  •  twee remlichten;
  • •  kentekenplaat verlichting;
  • twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig; het gekke hiervan is dat ze als driehoek reflector wel verplicht zijn voor de typegoedkeuring maar dat hierna je iedere vorm reflector mag plaatsen volgens de permanente eisen.
  • één mistachterlicht in of links van het midden langs vlak van het voertuig;
  • •  twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
  • ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
  • twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m
  • Zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m.

Check hier ons assortiment verlichting en vindt de juiste verlichting.

Waar moet de verlichting zitten op een aanhanger?

Richtingaanwijzers aanhangwagens

De richtingaanwijzers moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

  • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
  • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m
  • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de richtingaanwijzers op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

Check hier ons assortiment markeringsverlichting.

Achterlichten aanhanger

De achterlichten moeten logischerwijs aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

  • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
  • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
  • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de achterlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

Check hier ons assortiment Achterlichten voor de aanhanger

Reflectoren voor de aanhangwagen

De rode (driehoek ) retro reflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

  • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
  • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
  • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

De witte retro reflectoren aan de voorzijde van het voertuig moeten voor de eerste as zijn aangebracht:

  • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
  • • op een onderlinge afstand van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
  • •  op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retro reflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

De ambergele retro reflectoren aan elke zijkant van het voertuig moeten:

  • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m evenwijdig aan het middenlangsvlak boven het wegdek zijn aangebracht. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht dat:
    • o één retroreflector zich bevindt in het middelste derde gedeelte van de aanhangwagen;
    • o de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren niet meer dan 3,00 m bedraagt;
    • o de afstand van de voorste retroreflector tot de voorzijde van de aanhangwagen niet meer dan 3,00 m bedraagt;
    • o de afstand van de achterste retroreflector tot de achterzijde van de aanhangwagen niet meer dan 1,00 m bedraagt, waarbij het voertuiggedeelte boven de 2,00 m buiten beschouwing wordt gelaten in de afstand tot de achterzijde.

Check hier het assortiment Reflectoren

Zijmakeringslichten

De Zijmarkeringslichten moet zijn aangebracht bij aanhangwagens langer dan 6.00 meter:

    • • in de lengterichting van het voertuig waarbij ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevindt, en het meest naar voren geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 3,00 m van de voorkant van het voertuig bevindt, en het meest achterwaarts geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 1,00 m van de achterkant van het voertuig bevindt;
    • • op een onderlinge afstand van niet meer dan 3,00 m tussen twee opeenvolgende zijmarkeringslichten
    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks voor de vorm van de bovenbouw noodzakelijk is, mogen de zijmarkeringslichten op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

Mistlicht

Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:

    • • op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten
    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.

Hier vind je alle losse mistlampen.

Optionele verlichting welke op een aanhanger mag zitten

Wat je mag installeren maar niet verplicht is:

    • • twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
    • •  twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
    • • zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn
    • • één of twee achteruitrijlichten;
    • • werklichten;
    • •  één derde remlicht;
    • • twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;
    • • twee staaklichten;
    • • één of twee mistachterlichten.

En ook:

    • • extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde;
    • • extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde, 
    • • extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste zijreflector, welke rood mag zijn.

Hiervoor wordt vaak deze reflecterende tape gebruikt.

Is een losbreekkabel verplicht als hulpkoppeling?

De wetgeving van ongeremde aanhangwagens tot 750kg is veelvuldig gewijzigd om deze in Europa gelijk te trekken.  Nu is een losbreekkabel verplicht op een ongeremde aanhangwagen. Anders riskeer je een boete van de politie. Het advies is dan ook altijd de aanhanger met een deugdelijke hulpkoppeling uit te rusten. Deze vind je hier.

Aanhangwagens boven de 750kg moeten een eigen reminrichting ( oplooprem) hebben die dus ook zelf meeremt met het trekkende voertuig. Hier is dan ook een breekkabel aan bevestigd die er voor zorgt dat als de aanhanger losbreekt de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger zelfstandig tot stilstand komt.

Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

Meer info over de wettelijke regels met betrekking tot aanhangwagens tot 750 kg vindt u hier.

Info over de wettelijke kaders voor aanhangers vanaf 750 kg vindt u hier.

 

Reacties

  1. Henk Henk

    Ik heb een boot in Nederland gekocht die staat op een trailer zonder kenteken of papieren
    Kan ik deze trailer laten keuren, eventueel in Nederland en die dan invoeren in België ?
    Waar kan ik de nodige informatie vinden aub.
    Mvg.

  2. J J

    Ik heb een kart aanhanger gekocht, tweedehands via marktplaats. Deze is nog niet op kenteken geregistreerd en dat wil ik wel graag laten doen. Probleem is dat er geen papieren bij zitten. Er staat wel een nummer ingeslagen in het frame maar dit nummer is niet bekend bij de RDW. Ik gok dat deze ooit in Frankrijk of België is geregistreerd (gezien de velgmaat die in NL niet te vinden is maar wel in Frankrijk en het merk van het frame is ook Frans) Er is het een en ander aan de aanhanger aangepast, zoals interieur en hij heeft een elektrische laadklep. Ik heb geen idee of ik gewoon bij de RDW aan kan kloppen zonder papieren? Ik wou een afspraak maken maar dat lukt niet echt. Ik weet niet welke categorie ik aan moet klikken. Alvast bedankt!

    Mvg J

  3. merin eggink merin eggink

    Je hebt dan te maken met de wetgeving van uitstekende lading. je mag 1 meter achter de aanhanger uitsteken maar maximaal 5 mtr achter de as.

  4. Gert Verschoor Gert Verschoor

    Ik heb een boottrailer en nu wil ik mijn kentekenplaat en de verlichting op een vaste plaats monteren i.p.v. op een losse verlichtingsbalk die ik er elke keer af moet halen. Mijn verlichting is al IP68 waterdicht. De verlichting kan ik in en uit schuiven. Ik heb geen plaats naast de verlichting op de uitschuifdelen en wil die dus 1 meter voor de achterzijde van de trailer plaatsen. Wat is hiervoor de regelgeving?

  5. merin eggink merin eggink

    Hallo Henk, Als er al een kenteken op is afgegeven is het vreemd dat deze niet meer bekend is bij de RDW? Dat lijkt me gek. Een schamelwagen moet als nieuwe registratie ook aan andere eisen voldoen waaronder hydraulische remmen. Dit gaat dus niet lukken lijkt me. Ik zou eerst even goed navraag doen naar de originele registratie en dan pas nieuwe registratie overwegen.

  6. Henk Henk

    Hallo merin,
    Ik heb een schammelwagen met huif gekocht heb wel een kenteken papier maar geen deel 3 erbij en is niet meer bekend bij het RDW,
    Moet ik hem eerst laten keuren?
    Want de kosten zjn wel 104,40
    En dan kijken ze hem helemaal na?
    Dus als ze wat vinden komen die kosten er ook over heen gr henk

  7. merin eggink merin eggink

    Een remschema is een combinatie van as, oplooprem, koppeling, en banden. Deze wordt aangeleverd bij goedkeuring van de aanhanger. Om deze individueel te keuren moet dit dus ook bekend zijn en kan worden opgevraagd bij de assen fabrikant.

  8. Donné Elie Donné Elie

    Ik heb een caravan in Spanje gekocht met Spaanse papieren. Nu wil ik deze laten keuren in Nederland. Kan iemand mij helpen met COC en remschema ? De caravan is van 2006 en heeft vooralsnog nog nooit een kenteken gehad . Wel wordt er door een bedrijf met de caravan al jaren van en naar de camping gereden

  9. merin eggink merin eggink

    Ja dit wordt dan een individuele keuring waarbij ze de complete aanhanger controleren. Dus inderdaad ook de huidige staat. Het remschema kan worden opgevraagd als alle eerder genoemde componenten duidelijk zijn. Maar dit is helaas geen standaard procedure.

  10. Stijn Stijn

    Hoi Merin,

    Dank voor je reactie. Kan ik dit remschema opvragen bij de as leverancier (Knott) ?
    Wordt er bij deze keuring verder ook gekeken naar staat Vd aanhanger dus verlichting, banden, bodem, slijtagedelen? En is het überhaupt haalbaar om een kenteken op een aanhanger uit 1989 zonder type plaatje / nummer te krijgen?

    Dank!

  11. merin eggink merin eggink

    Je kan alleen een kenteken krijgen als je en remschema kan aanleveren bij de RDW. Dan krijgt de aanhanger een individuele keuring. Een remschema is een overzicht van de assen, oplooprem, koppeling en wielen.

  12. Stijn Stijn

    Ik heb een tweedehands tandem Asser met oploop rem gekocht. Bouwjaar rond 1989. Aanhanger heeft geen kenteken, verder staan er in de trekstang 5 cijfers ingeslagen. Verder geen type plaatje. Kan ik hiermee een kenteken op de aanhanger krijgen?
    Gr

  13. jan jan

    ik heb een vouwwagen tot 750kg omgebouwd tot klein foodtruckje. leeg weegt hij 700 maar met apparatuur erin 860...
    kan/mag ik hiermee de weg op of moet ik hem laten keuren omdat ik hem omgebouwd heb? zo ja is het haalbar om zoiets te laten keuren?

  14. Jeff Jeff

    Goededag.
    Ik ben in het bezit van een dubbelas 3500kg aanhanger.
    Welke eisen worden mij gesteld voor het aanvragen van een kenteken.
    Hij is,,
    Nederlands gekeurd (roll on)
    Heeft type plaat met serie nummer.
    Is aangeschaft omstreeks 2005
    Heeft geen eigen kenteken.
    Ben niet in bezit van papieren.
    Kan deze aanhanger een kenteken krijgen alleen op vertoon en identificeren serienummer. Of,,,,, moet ik een gehele keuring doorstaan?
    Bedankt en Mvg Jeffrey.

  15. Henry Vos Henry Vos

    Ik kan een aanhanger kopen, maar er zit helemaal niks bij. bouwjaar is onbekend.
    Mag ik hier de weg mee op en naar het buitenland

  16. Emiel Emiel

    Hallo, kunt u mij helpen? Ik heb een amerikaanse ongeremde boottrailer op het oog. Wil deze gebruiken tot 750kg. Als ik de verlichting en reflectoren in orde maak, aangezien deze nu afwijken t.o.v. de eisen, moet ik dan nog naar de rdw voor keuring of mag ik er dan mee de weg op?

  17. Piet Lamers Piet Lamers

    Hallo ik heb in Duitsland een nieuwe kiep aanhanger gekocht met COC papieren wat moet ik doen

  18. merin eggink merin eggink

    vanaf 2012 moeten alle aanhangers en caravans een europese goedkeuring hebben. Als dit op de caravan zit is er geen probleem. Vaak zit er dan een COC verklaring bij wat eigenlijk de papieren zijn die bij de caravan/aanhanger horen.

  19. Rein Rein

    Ik heb recent een trailerbaar zeiljacht van 1.300 inclusief wegtrailer gekocht. Boot + trailer zijn in 2016 door de vorige eigenaar ingevoerd vanuit Frankrijk in nederland, papieren heb ik in mijn bezit. Trailer staat nog op Frans kenteken. Als ik samen met de vorige eigenaar (de de trailer invoerde) naar RDW rijdt, kan de trailer dan plekke gekeurd en overgeschreven / gekentekend worden?

  20. Fred de groot Fred de groot

    Ik zou een caravan van <750kg in Engeland willen kopen en deze in 2020 naar Nederland willen halen. Moet ik deze laten keuren bij het RDW?

  21. merin eggink merin eggink

    Nieuwe aanhangers moeten zowieso gekeurd zijn. Dit kan je individueel laten doen bij de RDW. Alleen voor 2012 was dit niet noodzakelijk.

  22. Jan Jan

    Ik wil zelf een onderstel bouwen voor een mini caravan. Als het gewicht onder de 750 kg blijft moet ie dan gekeurd worden en mag hij dan ongeremd zijn? Als het gewicht boven de 75- kg komt moet ie dan zo wie zo gekeurd worden en moet ie dan geremd zijn?

  23. merin eggink merin eggink

    checken of er ook knott assen onder zitten. Punt is dat je een remschema moet hebben om de aanhanger individueel te kunnen keuren. Dit kunnen wij voor je aanvragen als we type nrs hebben van assen, oplooprem en banden.

  24. ries levering ries levering

    kan een geremde boottrailer kopen . echter geen kentekenbewijs erbij. wel een nieuwe koppeling van het merk knott banden verlichtig etc etc. wat te doen voor een kentekencombinatie boot en trailer ongeveer 2000kg.

  25. merin eggink merin eggink

    Het is van belang dat je een remschema hebt. Dit is de combinatie van remmen, assen, en oplooprem die de technische werking beschrijft. Wellicht zit deze er nog wel bij? Dan kan je een individuele keuring afspraak maken bij de RDW.

  26. Richard Verlijsdonk Richard Verlijsdonk

    Ik heb zojuist een boot met bijbehorende trailer aangeschaft. De trailer is Amerikaans (Tahoe) en niet gekeurd of gekentekend. Wat moet ik doen om deze op een Nederlands kenteken te krijgen ? Trailer is voorzien van schijfremmen. .

  27. merin eggink merin eggink

    Dat was het wel inderdaad altijd. Als je het exact wilt weten zou ik de RDW even bellen. Probleem is dat ze nu niet geopend zijn ivm Corona, maar wel gewoon telefonisch bereikbaar.

  28. Bas Bas

    Bedankt voor uw antwoord, zijn de kosten voor het keuren van een ongeremde aanhanger gelijk aan de kosten van een geremde aanhanger (€140 euro als ik het goed begrijp)?

  29. merin eggink merin eggink

    Vanaf 2012 hebben ongeremde aanhangers ook een typegoedkeuring nodig. Je kan de aanhanger ook individueel laten keuren bij de RDW natuurlijk.

  30. Bas Bas

    Ik wil graag een boottrailer tot 750 kg bouwen. Hierop komt een rubberboot, hij zal dus niet zwaar belast worden. Moet ik deze boottrailer dan ook laten keuren? Of is dit niet mogelijk? Anders kan ik misschien beter een bestaande boottrailer kopen met type goedkeuring en deze naar wens ombouwen.

  31. merin eggink merin eggink

    Hallo Marcel,

    Zoals per mail uitgelegd moet je dan een remschema kunnen overleggen van oplooprem, assen en wielen.

  32. Marcel Marcel

    Gd,
    Ik heb een Amerikaanse Shorelander boottrailer uit 2002 welke geen papieren heeft. De trailer is omgebouwd met een Knott as en oplooprem, Europese wielen en de juiste verlichting. Na contact met de RDW stelt deze dat, om deze trailer op NL kenteken te zetten, de fabrikant moet instemmen met de aanpassingen die ik heb gedaan?? Kunt u mij dit uitleggen? Bvd Marcel

  33. merin eggink merin eggink

    Ja het geheel mag nooit de 750kg overschrijden. Dat is de enige echte eis. En voertuig moet aan de permanente eisen voldoen, Dus verlichting, banden e.d. moeten in orde zijn.

  34. Rudi Rudi

    Dus samengevat: bij een aanhangwagen van vóór 2012, maakt het niet uit wat de specificaties van de fabrikant zijn want zolang het geheel maar minder dan 750 kg. weegt, mag je er ongekeurd mee rondrijden. Heb je hem wél laten keuren, dan gelden de specificaties van de fabrikant, ervan uitgaande dat de RDW die bij de keuring heeft overgenomen.
    De politie zal mij nog wel vaker aanhouden, want ik rij dus met een boot van 5 meter op een flinke trailer....achter een oude Renault Twingo :-) ... en dat mag dus allemaal net.

  35. merin eggink merin eggink

    ja klopt inderdaad. Voor 2012 was er geen Europese goedkeuring vereist inderdaad. De politie heeft maar paar specialisten die het snappen. Er zijn wel meer vage regels en afwijkingen voor nieuwe aanhangers die weer anders zijn dan permanente eisen voor aanhangers daarna. Werkt erg verwarrend allemaal.

  36. Rudi Rudi

    Tenzij de aanhanger van voor 2012 is, toch? De mijne is nog ergens uit de vorige eeuw... Of heeft de rdw het serieus zo geregeld dat ik hem eerst moet laten keuren (en betalen) voor 1300 kg en gelijk daarna terug moet laten keuren (en betalen) naar <750 kg. Politie snapt het trouwens ook niet, want ik ben al 2 keer aangehouden, maar die komen niet verder dan "het serienummer is niet in het systee vermeld, dus mag hij max 750 kg wegen" en na wat gereken en gediscussieer waren beide het ermee eens dat de combinatie minder dan dat zou wegen, en kon ik doorrijden.

  37. merin eggink merin eggink

    Ja klopt gedeeltelijk. Als de fabrikant gelijk de aanhanger als 750kg registreerd is er geen kentekenplicht. Nu is de aanhanger al als 1300 kg aangemaakt en moet er dus een terugkeuring geschieden.

  38. Rudi Rudi

    Als de 1300 kg trailer laat keuren, dan kan ik hem toch óók daarna terug laten keuren naar <750 kg. Dat kan met elke aanhanger en dan is ook het kentekenbewijs weer weg. Waarom kan ik hem dan niet gelijk ongekeurd laten? Er is immers geen <750 kg - kenteken. Ik vind het maar een puinhoop met die hele keuringsregels. Laat de fabrikant gewoon bepalen of hij een aanhanger met of zonder kenteken bouwt óf regel gewoon kentekens / keuringsbewijzen voor álle aanhangwagens, dan is het tenminste duidelijk.

  39. merin eggink merin eggink

    Je moet inderdaad de maximale toegestane massa volgen. Deze is 1300kg en daarom is het kenteken dus ook verplicht.

  40. merin eggink merin eggink

    Je kan deze individueel laten keuren of er toch achter komen wat voor type anssems aanhanger het is. Er moet ook een chassis nummer ingeslagen zijn namelijk.

  41. Fred Grotenhuis Fred Grotenhuis

    Hallo,
    Ik heb in 2000 een aanhanger (tandemaster) geremd, via marktplaats . Hier zat toen geen eigen kenteken bij volgens de verkoper. Nu zou ik graag een kenteken bij de aanhanger willen aanvragen omdat ik anders maar 750 kilo mag vervoeren. Nu heb ik overal gekeken op mijn aanhanger naar een plaatje met gegevens ( waar overal over gesproken wordt) van de aanhanger maar kan deze nergens vinden. Heeft er volgens mij nooit opgezeten of is er door de toenmalige eigenaar afgehaald. Mijn vraag is, hoe kan ik nu een kenteken aanvragen?

  42. Rudi Rudi

    Ik heb een bootje met een (oude) trailer zonder kenteken gekocht. De trailer is echter (ook) voor veel zwaardere boten geschikt en volgens het typeplaatje is de max. toegestane massa van de trailer 1300 kg. Mijn bootje en trailer wegen samen echter maar 680 kg. Moet ik nu toch een kenteken aanvragen, of gewoon zorgen dat de combinatie trailer + bootje onder de 750 kg blijven?

  43. merin eggink merin eggink

    Bij ongeremde aanhangers, dus ook vouwwagens tot 750kg is er geen kenteken plicht. Er is ook geen apk keuring of iets dergelijks, en er was toen ook nog geen europese type goedkeuring. Je doet er verstandig aan eerdere onderhoud rekeningen of het aankoopbewijs op te vragen.

  44. Li Li

    Heb je bij een rapido vouwcaravan (ingeklapt grote van een vouwwagen) papieren nodig? Bijvoorbeeld onderhoudsgegevens of bewijs van periodieke keuring,
    of bijvoorbeeld eigendomspapieren?
    hoe weet je of iemand rechtmatig eigenaar is wanneer je een oude vouwcaravan overneemt?
    Het bouwjaar is1980 of 1982 en gewicht 450kg tot 600kg. Ik wil er een overnemen maar ik weet niet welke papieren ik erbij moet vragen die mogelijk verplicht zouden kunnen zijn. Hebben jullie advies?

  45. merin eggink merin eggink

    Er is geen verplichte APK keuring voor aanhangers. Het is natuurlijk wel verstandig deze periodiek te laten controleren. Wij kunnen met een BOVAG keuring alle punten nalopen om de veiligheid te kunnen waarborgen.

  46. c a van poortvliet c a van poortvliet

    Moet een paardentrailer met ledig gewicht van 600 kg en maximale massa 1800 kg gekeurd worden? Trailer is van 1996

  47. merin eggink merin eggink

    Er is geen BPM of iets dergelijks omdat het geen motorvoertuig is. Dus alleen alle papieren op order hebben voor de keuring.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
webshop keurmerk