Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    René Ensing - Woensdag 27 Mei 2021

    Wet en regelgeving Aanhangwagens. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

    Aanhangwagen keuringen

     

    Toelatingskeuring aanhanger

    Voor de goedkeuring van de aanhangwagen is er een onderscheid tussen verschillende soorten aanhangers.

     

    1.   Aanhangers tot een gewicht van 750 kg

    Aanhangwagens met een gewicht tot 750 kg hebben geen kenteken nodig maar moeten sinds 2012 wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. Dit heeft de fabrikant altijd Europees geregeld. Wanneer je deze niet kan tonen bij controle door douane of politie kan dit gevolgen hebben.

    Controleer daarom of dit goed zichtbaar is op het plaatje op de dissel. Deze moet over de volgende informatie beschikken:

    • Naam fabrikant
    • Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
    • Technisch maximaal toegestane maximummassa en aslasten

     

    Door de fabrikant moet ook een IGC certificaat ( individueel goedkeurings certificaat) worden overhandig. Dit is door de standaard productie gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhanger.

    Controleer bovenstaande dus goed voordat je de weg op gaat! Anders riskeer je een boete van € 90,-

     

    Ongeremde aanhanger tot 750 kg van voor 29-10-2012

    Wanneer de aanhanger de eerste toelatingsdatum heeft voor 29 oktober 2012 dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om met de aanhanger veilig onderweg te gaan.

    2.   Aanhangers zwaarder dan 750 kg.

    Aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Hierbij hoort dus ook altijd een eigen kentekenbewijs. Deze heb je ook nodig om de aanhanger of caravan over te schrijven naar een nieuwe eigenaar. Hiervan is de werking hetzelfde als met een auto.

     

     

    Verlagen van gewicht van aanhangwagen naar 750 kg of lager

    Als u geen kenteken meer wilt bij de aanhanger dan kunt u bij de RDW een verzoek indienen om de aanhanger terug te keuren naar 750kg of zelfs nog lager. Wat vaak wordt gedaan is een aanhanger terugkeuren naar 751kg. Zodoende behoudt je wel het kenteken voor de aanhanger maar mag je er wel praktisch met iedere auto mee rijden zonder BW rijbewijs. Let wel natuurlijk op het gewicht wat je gaat vervoeren.

    Het RDW kijkt altijd naar het technisch toegestane laadvermogen wat op het typeplaatje vermeld staat. Terugkeuren kan altijd en ook omhoog keuren tot het technisch maximaal vermogen is geen probleem. 

    Wat heeft u hier voor nodig?

    1. Het begint met het downloaden van het aanvraagformulier tot aanpassing van het laadvermogen bij de RDW.
    2. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in met alle beschikbare informatie en stuur dit formulier met de kentekenplaat en originele kentekenbewijs naar de RDW. Ons advies is om dit altijd aangetekend te doen om zeker te zijn dat het aankomt. Dit kan naar het volgende adres: 
      RDW
      unit VRD
      Postbus 30.000
      9640 RA Veendam
      U hoeft hier niets voor te betalen!
    3. Wanneer de RDW uw verzoek goedkeurt ontvangt u een schrijven uit Veendam met een bevestiging en is vanaf dat moment de aanhanger niet meer kentekenplichtig. Deze brief wordt binnen 5 dagen na binnenkomst verzonden.

     

    Het kan ook zijn dat de RDW nog aanvullende gegevens nodig heeft of dat u de aanhanger moet laten wegen. Dit is zowieso het geval wanneer het eigen gewicht ( rijklaar) hoger is dan 750 kg. Dit gewicht staat op het kentekenbewijs als "massa rijklaar". Dan moet u een afspraak maken bij een RDW keuringsstation. Terugkeuren is alleen mogelijk als de massa rijklaar van de aanhanger of caravan lager is dan 750 kg.

     

    Controleer dit eerst zelf op een weegbrug in de buurt!

     

    Wanneer uw aanhanger niet meer kentekenplichtig is moet u nog wel een witte kentekenplaat regelen. Deze kunt u aanschaffen bij een RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Hierop komt dan het kenteken van de auto te staan.

     

     

    Aanhanger of caravan vanuit buitenland invoeren

     Het is van belang dat je altijd de juiste papieren ontvangt van de oude eigenaar die je kunnen helpen met de registratie in Nederland. Vanuit de EU is er nu een europese goedkeuring wat het allemaal makkelijker gaat maken, maar is pas vanaf een paar jaar actief. Vanuit Duitsland ontvang je de "fahrzeugbrief" en vanuit Frankrijk een "conformiteits verklaring". Engeland kent geen registratie van aanhangwagens en kan dus problemen veroorzaken als je deze wilt gaan invoeren en daarvoor moet je dan ook het stappenplan volgen van de registratie van "eigen bouw".

    1. Aanhanger van meer dan 750kg bruto laadvermogen moet gekeurd worden bij de RDW
    2. Maak een afspraak bij een keuringsstation of ga op werkdagen tussen 08.00 en 12.00 zonder afspraak langs bij een RDW keuringsstation.
    3. Neem de registratiepapieren van de aanhanger en eigen legitimatiebewijs mee. Maak vooraf een kopie!
    4. Na goedkeuring van het voertuig ontvang je binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcard formaat. Hierna kunt u een kentekenplaat laten maken.
    5. Kosten voor een keuring van een gebruikte aanhanger bedragen € 140,-. Hier bovenop komt dan nog de inschrijvings en tenaamstelling kosten van € 50,-

     

     

    Aanhanger keuren zonder papieren

    Wanneer je met een aanhanger wilt gaan rijden met een maximummassa van meer dan 750 kg moet deze door de RDW gekeurd worden. Dit geldt voor een eigenbouw aanhanger maar ook voor aanhangwagens die niet uit de EU afkomstig zijn. Deze moeten dan een toelatingskeuring ondergaan.

    Wij gaan hier uit van de toelating van een "eenvoudige aanhangwagen" tot 3500kg.
    Lees hier alles over de individuele goedkeuringseisen vanaf Juli 2014.

    Wat houdt deze keuring in?

    • De aanhanger moet voldoen aan zogenoemde permanente eisen.
    • Individuele keuring van aanhanger op remsysteem, mechanische koppeling.
    • Bij een eigenbouw aanhanger zal er ook een remschema moeten worden kunnen overlegd. Dit geldt niet voor de oplooprem zelf als deze is voorzien van een EG goedkeurmerk.
    • Afhankelijk van de datum van de eerste toelating wordt er na goedkeuring het VIN nummer in het chassis geslagen.
    • Na 5 werkdagen ontvangt u het kentekenbewijs waarmee u de kentekenplaat kan aanvragen.

     

    Hier vindt je het aanvraagformulier voor goedkeuring voor een individuele aanhangwagen.

     

     

    Aanhanger keuring kosten

    De kosten voor een aanhanger keuring zijn afhankelijk van het feit of het een nieuwe of gebruikte aanhanger is.

     

    Keuringskosten nieuwe aanhanger:

    • Identificatie aanhanger € 56,00
    • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
    • Tenaamstelling via RDW € 9,98

     

    Keuringskosten gebruikte aanhanger:

    • Identificatie aanhanger € 56,00
    • Individuele beoordeling €82,00
    • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 39,00
    • Tenaamstelling via RDW € 9,98

     

     

     

    Rijden naar een RDW keuringslocatie

    Dit kan je doen door de aanhanger op een andere aanhanger te vervoeren of met een geldig buitenlands kenteken de aanhanger te vervoeren. Wat je ook kan doen is een eendagskenteken aanvragen.

     

    Deze is alleen in Nederland geldig en staat je toe om met de aanhanger naar het keuringsstation te rijden. Let wel, deze is alleen en enkel deze dag geldig!

     

    Hier kan je dit eendagskenteken aanvragen

     

     

    Jaarlijkse of periodieke aanhanger keuringen

    Vaak ontvangen wij vragen over de vereisten van periodieke keuringen van aanhangwagens. Dit wordt eens per 5 jaar in de Europese commissie ter discussie gesteld en de laatste keer was in 2015. Toen is er met een kleine meerderheid voor gekozen geenAPK voor aanhangers in te stellen.

     

    Het wordt door alle fabrikanten aanbevolen jaarlijks of per 10.000 km de aanhanger noodzakelijk onderhoud te geven. Dit betreft smeren van draaiende delen, remmen controleren en eventueel opnieuw afstellen van de remvoering en slijtage gevoelige onderdelen vervangen. Natuurlijk kan je dit onderhoud ook zelf doen als je handig bent.

     

    Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de juiste werking van de aanhanger. De politie controleert ook steeds met grotere regelmaat op de werking van verlichting, remmen en belading van de aanhangwagen. Ook na een eventueel ongeluk wordt er ook onderzoek gedaan naar de werking van de aanhanger en of dit ook nadelige invloed heeft gehad met het ontstaan van het ongeluk.

     

    Neem dus geen risico en ga veilig op weg!

    Welke eisen zijn er en wat is de regelgeving voor een Aanhanger.

    Wij hebben hier een belangrijk aantal basisuitgangspunten toegelicht en beschreven die voor elke aanhangwagen van toepassing zijn.
     

    Maximale afmetingen van de aanhanger

    Aanhangwagens mogen:

    a. niet langer zijn dan 12,00 m

    b. niet breder zijn dan 2,55 m, en

    c. niet hoger zijn dan 4,00 m.

     

    aanhanger band eisen RDW

    Eisen aan de banden van de aanhanger

    1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van banden waarvan het loopvlak niet bestaat uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.
    2. De banden van aanhangwagens mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
    3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
    4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
    5. De banden van aanhangwagens mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
    6. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
    7. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de aanhangwagen.
    8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben.

     

    achterlicht aanhanger achterlicht aanhanger wetgeving
    Welke verlichting moet er op de aanhanger zitten?

    De aanhangwagen moet zijn voorzien van :

    • twee stadslichten indien de aanhanger breder is dan 1,60 m
    • •  twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
    • •  twee achterlichten;
    •  twee remlichten;
    • •  kentekenplaat verlichting;
    • twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig; het gekke hiervan is dat ze als driehoek reflector wel verplicht zijn voor de typegoedkeuring maar dat hierna je iedere vorm reflector mag plaatsen volgens de permanente eisen.
    • één mistachterlicht in of links van het midden langs vlak van het voertuig;
    • •  twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
    • ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
    • twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m
    • Zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m.

    Check hier ons assortiment verlichting en vindt de juiste verlichting.

    Waar moet de verlichting zitten op een aanhanger?

    Richtingaanwijzers aanhangwagens

    De richtingaanwijzers moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

    • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
    • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m
    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de richtingaanwijzers op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

    Check hier ons assortiment markeringsverlichting.

    Achterlichten aanhanger

    De achterlichten moeten logischerwijs aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

    • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
    • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de achterlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

    Check hier ons assortiment Achterlichten voor de aanhanger

    Reflectoren voor de aanhangwagen

    De rode (driehoek ) retro reflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

    • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
    • • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het lichtdoorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

    De witte retro reflectoren aan de voorzijde van het voertuig moeten voor de eerste as zijn aangebracht:

    • • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
    • • op een onderlinge afstand van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
    • •  op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retro reflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

    De ambergele retro reflectoren aan elke zijkant van het voertuig moeten:

    • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m evenwijdig aan het middenlangsvlak boven het wegdek zijn aangebracht. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht dat:
      • o één retroreflector zich bevindt in het middelste derde gedeelte van de aanhangwagen;
      • o de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren niet meer dan 3,00 m bedraagt;
      • o de afstand van de voorste retroreflector tot de voorzijde van de aanhangwagen niet meer dan 3,00 m bedraagt;
      • o de afstand van de achterste retroreflector tot de achterzijde van de aanhangwagen niet meer dan 1,00 m bedraagt, waarbij het voertuiggedeelte boven de 2,00 m buiten beschouwing wordt gelaten in de afstand tot de achterzijde.

    Check hier het assortiment Reflectoren

    Zijmakeringslichten

    De Zijmarkeringslichten moet zijn aangebracht bij aanhangwagens langer dan 6.00 meter:

      • • in de lengterichting van het voertuig waarbij ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevindt, en het meest naar voren geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 3,00 m van de voorkant van het voertuig bevindt, en het meest achterwaarts geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 1,00 m van de achterkant van het voertuig bevindt;
      • • op een onderlinge afstand van niet meer dan 3,00 m tussen twee opeenvolgende zijmarkeringslichten
      • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks voor de vorm van de bovenbouw noodzakelijk is, mogen de zijmarkeringslichten op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

    Mistlicht

    Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:

      • • op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten
      • • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.

    Hier vind je alle losse mistlampen.

    Optionele verlichting welke op een aanhanger mag zitten

    Wat je mag installeren maar niet verplicht is:

      • • twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
      • •  twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
      • • zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn
      • • één of twee achteruitrijlichten;
      • • werklichten;
      • •  één derde remlicht;
      • • twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;
      • • twee staaklichten;
      • • één of twee mistachterlichten.

    En ook:

      • • extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde;
      • • extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde, 
      • • extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste zijreflector, welke rood mag zijn.

    Hiervoor wordt vaak deze reflecterende tape gebruikt.

    Is een losbreekkabel verplicht als hulpkoppeling?

    De wetgeving van ongeremde aanhangwagens tot 750kg is veelvuldig gewijzigd om deze in Europa gelijk te trekken.  Nu is een losbreekkabel verplicht op een ongeremde aanhangwagen. Anders riskeer je een boete van de politie. Het advies is dan ook altijd de aanhanger met een deugdelijke hulpkoppeling uit te rusten. Deze vind je hier.

    Aanhangwagens boven de 750kg moeten een eigen reminrichting ( oplooprem) hebben die dus ook zelf meeremt met het trekkende voertuig. Hier is dan ook een breekkabel aan bevestigd die er voor zorgt dat als de aanhanger losbreekt de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger zelfstandig tot stilstand komt.

    Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

    Meer info over de wettelijke regels met betrekking tot aanhangwagens tot 750 kg vindt u hier.

    Info over de wettelijke kaders voor aanhangers vanaf 750 kg vindt u hier.

     

    • merin eggink

      Geplaatst op maandag 8 augustus 2022 10:54

      Omdat de trailer dan geremd is moet deze in mijn ogen ook gekeurd worden. Om het zeker te weten in dit specifieke geval wil ik je adviseren contact op te nemen met de RDW.

    Toon meer

    BLOG

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking