Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters

    Een geremde aanhanger kopen

    Voordelig een geremde aanhanger kopen. Groot assortiment geremde aanhangwagens voor ieder gebruik. Direct uit voorraad leverbaar of korte levertijden voor een configuratie op maat. Toon meer

    Merken

    Capaciteit

    Lengte

    Prijs

    -
    418 Producten
    400x200 cm - 2700 kg - kantelbaar

    400x200 cm - 2700 kg - kantelbaar

    Geremde Humbaur autoambulance/autotransporter FT...
    4.261,00
    Humbaur HK 304x151x180 cm - 1500 kg - geremd
    4.175,00
    Humbaur kipper - 230x140 cm - handpomp - geremd
    3.462,00
    Humbaur HK 251x132x152 cm - 1300 kg - geremd
    3.109,00
    Chassis Tiny House - 840x244 cm - 2805 kg
    5.469,95

    Voordelig een geremde aanhanger kopen

    Een veel voorkomende vraag die wij regelmatig krijgen is over geremde aanhangers en wat dit precies is. Een geremde aanhanger beschikt over een mechanische reminrichting welke zelfstandig mee remt met het trekkende voertuig en zo voorkomt dat de gehele lading achterop de auto drukt. Dit is niet alleen heel handig maar ook verplicht bij aanhangwagen geremd met een hoger bruto laadvermogen dan 750kg. Geremde aanhangers hebben altijd een geel kenteken omdat ze zwaarder zijn dan 750 kg. Er is geen vaste regel inzake het benodigde rijbewijs helaas. Dit is een combinatie van de auto en aanhanger. Als dit de 3500kg niet overschrijdt in totaal gewicht. Dus de combinatie van auto en bruto laadvermogen van de aanhanger dan mag je deze combinatie met een rijbewijs B gewoon rijden. Uiteraard moet de auto wel dit geremde trekgewicht mogen trekken. Meer info hierover lees je in ons blogartikel hierover.

    Alle aanhangers met een bruto laadvermogen boven de 750 kg zijn geremd!

    Wat wordt er bedoeld met een geremde aanhanger?

    Een geremde aanhanger beschikt over een oplooprem welke gekoppeld is aan remkabels die de trommelrem aan kunnen trekken en zodoende de aanhanger laat remmen. Er is dan sprake van een geremde aanhanger. Alle aanhangwagens met een hoger bruto laadvermogen dan 750kg zijn verplicht geremd. Dit komt omdat anders de druk op het trekkend voertuig te hoog is en voor onveilige verkeerssituaties kan zorgen. Er zijn ook geremde aanhangers van 750kg of zelfs een lager bruto laadvermogen. Hier wordt voor gekozen omwille van de rij eigenschappen en bijvoorbeeld vervoer van de kostbare lading zoals een motorfiets.

    Wat is het verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger?

    Je kan altijd aan een aanhanger zien of deze geremd is om te bepalen of er een oplooprem is gemonteerd. Het is wel van belang dat zowel de oplooprem als de as en banden gelijk blijven zoals in de typegoedkeuring is opgenomen. Wanneer je dus onderdelen gaat vervangen moet je altijd kiezen voor hetzelfde merk en type as en oplooprem en zelfde afmeting band. Deze combinatie vormt het "remschema" welke zo is afgestemd dat de remwerking ideaal is. Wijzigingen van merk of gewicht zullen deze balans verstoren en ook de remwerking van de geremde aanhanger aantasten. Een geremde aanhanger is er tot een bruto laadvermogen van 3500kg. Wanneer ze nog zwaarder zijn spreken we vaak van opleggers en moeten deze ook hydraulisch geremd zijn. Voor het gebruik van een geremde aanhangers achter auto's en bestelbussen geldt dat de aanhanger het maximaal geremde trekvermogen niet mag overschrijden. Voor de meeste auto's ligt dit tussen de 1000 en 2000kg. Voor grote 4x4 terreinauto's en bestelbussen loopt dit op tot 3500kg. Het maximaal toegestane trekgewicht staat vermeld op het kentekenbewijs van de auto. Dit mag bij een meting met maximaal 10% worden overschreden maar nooit meer dan 3500kg. Het bruto laadvermogen is de combinatie van het leeggewicht van de aanhanger en toegestane netto laadvermogen van de geremde aanhanger.

    Hoe remt een geremde aanhanger?

    Door het remmen van de auto ontstaat een negatieve kracht op de dissel en oplooprem van de geremde aanhanger. Deze oplooprem druk dan in wat het aantrekken van de remkabels tot gevolg heeft. Deze remkabels trekken de remschoenen tegen de remtrommel van de as aan wat een remmend effect tot gevolg heeft. Vroeger hadden auto's ook remtrommels maar tegenwoordig zijn deze eigenlijk allemaal vervangen door hydraulische schrijfremmen. De remschoenen slijten dus bij iedere rembeweging en moeten dan ook periodiek worden gecontroleerd en vervangen om een goede remwerking te blijven garanderen.

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking