Complete overzicht met losse velgen met bijna alle beschikbare afmetingen.
Hoe bepaal je steekmaat van de velgen?
Bij een velg met een even aantal boutgaten kan je eenvoudig de hart op hart afstand meten van twee tegenover elkaar liggende boutgaten.(afbeelding 1). Bij een velg met een oneven aantal boutgaten zoals een 5 gats velg dient u de steekcirkel te meten/berekenen. Je kan dan een denkbeeldige cirkel maken of de afstand meten van het hart van de naaf tot het hart van een van de boutgaten en dit vervolgens met twee te vermenigvuldigen.
Steekmaat benamingen van aanhanger velgen
Er worden vaak benamingen gebruikt in de volksmond voor bepaalde veel voorkomende steekmaten.
Zo is er de "Opelsteek" die vroeger altijd op Opel auto's zat gemonteerd. Dit is de 4x100 steekmaat welke ook nu nog veel op aanhangwagens voorkomt. De tweede veel voorkomende steekmaat is de "Mercedes steek", een steekmaat van 5x112. Een 5 gats velg welke nu ook in de montage veel door fabrikanten wordt gebruikt. Verder zijn er nog de "franse steek", veel gebruikt op franse vouwwagens en een velg met een vetnippeluitsparing. Hieronder nog even schematisch op een rijtje gezet.
Benaming
Steekmaat
Naafdiameter
Opel steek
4x100
57 mm
Franse steek
4x115
85 mm
Velg met vetnippeluitsparing
4x101,6
67 mm
Mercedes steek
5x112
67 mm
5x140
94 mm
Welke wielbouten zijn geschikt voor mijn aanhangervelgen?
Bij de specificaties van de losse velgen staat vermeld welke wielbouten er geschikt zijn, bijna alle aanhanger velgen zijn tegenwoordig voorzien van kegel-conische wielbouten.
Dit zijn bolconische/sferische of kegel conische wielbouten voor de velgen
Kegel-conische wielbouten
bolconische/sferische wielbouten
ET waarde aanhanger velgen
De wielbolling (ET waarde) bepaalt in hoeverre de aanhangervelg meer naar binnen of naar buiten valt. Als het montagevlak (M) precies in het midden van de velg zou zitten in er sprake van een ET waarde 0. Hoe hoger de ET waarde is hoe verder het wiel onder de aanhangwagen komt te zitten. En logischerwijs hoe lager de Et waarde hoe verder het wiel naar buiten komt te zitten. Er kan zelfs sprake zijn van een negatieve ET waarde. Gemiddeld genomen is een afwijking van 5 mm acceptabel maar is aan te raden dezelfde ET waardes te hanteren voor de beste wegligging.
Uitleg over hoe je de steekmaat opmeet van een aanhanger velg