Ongeremde koppelingen voor aanhangers

Ongeremde aanhanger koppelingen van AL-KO, Albe, Knott en Winterhoff - allé afmetingen en trekvermogens - direct uit voorraad leverbaar - caravan koppeling
Lees meer
Sorteren op:
Bestseller

Welke ongeremde koppeling heb ik nodig voor mijn aanhanger

De koppeling is een essentieel onderdeel van je aanhangwagen. Hiermee bevestig je namelijk de aanhanger aan jouw auto. Wij hebben een ruim assortiment van ongeremde koppelingen van verschillende merken zoals AL-KO. Winterhoff, Knott en Albe. Voor ongeremde aanhangwagens is het merk koppeling minder belangrijk maar, de aansluitmaat des te meer. Daarom adviseren wij altijd hetzelfde type koppeling te gebruiken om geen problemen met de aansluiting te krijgen. Zo heb je een V-dissel aansluiting, maar ook 30 mm koker, 40 mm, 45 mm, 50 mm, 60 mm, 70 mm, 50/51 mm (rond), 60 mm (rond), 70 mm (rond) aansluitingen. Heb je vragen over ons assortiment ongeremde koppelingen? Of weet je niet helemaal zeker welke ongeremde koppeling passend is? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag bij het uitzoeken van de juiste ongeremde koppeling. Zie je een gewenst koppeling er niet tussen staan? Neem ook dan contact met ons op.

Wat bepaald de juiste aansluitmaat van de ongeremde koppeling?

Wanneer je een ongeremde koppeling gaat vervangen is het belangrijk om met de volgende gegevens rekening te houden:

  • • Trekvermogen - Het trekvermogen is altijd 750kg en soms zoals bij Winterhoff 800 kg. Daarna zijn koppelingen bijna altijd geremd.
  • • Bevestigingsvorm - de bevestigingsvorm is de vorm waarom de koppeling bevestigd dient te worden; deze kan rechthoekig ( koker) of rond zijn en zijn er in verschillende breedtes.
  • • Aansluitmaten - tot slot is het belangrijk om de aansluitmaten van de bouten te controleren zodat je zeker weet dat deze overeen komen met de huidige. Deze kunnen horizontaal, verticaal of een combinatie van beide zijn.

Hoe beveilig ik mijn ongeremde koppeling?

  • • Disselsloten - disselsloten worden onder, boven of om de koppeling heen geplaatst. Deze koppelingssloten zorgen er voor dat de aanhanger niet aan- en afgekoppeld kan worden wanneer deze op slot staan. Verzekeraars eisen in de meeste gevallen dat je gebruik maakt van een SCM gekeurd slot als je de aanhanger wil verzekeren. SCM gekeurde sloten vind je hier en ongekeurde disselsloten hier.
  • • Steeksloten - steeksloten worden in het handvat van de koppeling geplaatst en zorgen er voor dat deze niet meer naar boven en beneden kan.

Hoe onderhoud ik mijn ongeremde koppeling?

Het is van belang dat jouw aanhanger altijd goed bevestigd blijft aan de trekhaak van de auto. Wanneer er speling ontstaat tussen de trekhaak en de koppeling is er vaak sprake van slijtage. Sommige koppeling zijn zelfs voorzien van een slijtage-indicator. Bij AL-KO koppelingen staat dit vaak in het rood of groen vermeld. Bij Knott zie je vaak een streepje naar + of – staan. Rood en het min teken betekent dat de koppeling versleten is en toe is aan vervanging, of dat de koppeling niet goed is aangekoppeld.  Wanneer er sprake is van slijtage moet je eigenlijk direct zorgen voor een vervangende koppeling. Het is namelijk erg gevaarlijk om hier mee verder te rijden. Zie je dat de ongeremde koppeling gelijk springt op rood of het min teken? Dan kan je het beste je trekhaak laten controleren bij de garage.