Aanhanger koppelingen - geremd en ongeremd

Koppeling aanhanger vervangen - AL-KO - Albe - Knott - Winterhoff - iFor Williams - 35 mm/40 mm/45 mm/46 mm/50 mm/51 mm/60 mm/65 mm/70 mm - snel geleverd
Lees meer

Koppeling aanhanger vervangen - AL-KO - Albe - Knott - Winterhoff - iFor Williams - 35 mm/40 mm/45 mm/46 mm/50 mm/51 mm/60 mm/65 mm/70 mm - snel geleverd

Geremde en ongeremde koppelingen voor aanhangers

Wij bieden compleet assortiment aanhanger en trailer koppelingen. In de meeste gevallen adviseren wij een koppeling voor exact hetzelfde model te vervangen. Dan weet je namelijk zeker dat de aansluitmaten en de trekkracht overeen komen.

Geremde en ongeremde koppelingen

Aanhanger koppelingen zijn er in geremde en ongeremde varianten. Geremde aanhanger herken je aan een oplooprem en remtrommels. Wij verkopen originele koppelingen van Knott, AL-KO, Winterhoff en Albe. Bekijk hier ons complete assortiment met vaste lage prijzen.

Materiaal

Er is grofweg een onderscheid tussen twee verschillende koppelingen. Koppelingen gemaakt van plaatstaal en van gegoten gietijzer.

Plaatstalen aanhanger koppelingen worden gemaakt voor een ronde dissel of een koker profiel. Het is belangrijk om de juiste maat te controleren. Er zijn ook koppelingen die voor meerdere aansluitingen geschikt zijn. Hier worden dan opvulschalen voor gebruikt. Dit geldt bijvoorbeeld voor de AL-KO AK270 koppeling. Deze koppelingen worden gebruikt voor zowel ongeremde aanhanger koppelingen als geremde aanhanger koppelingen.

Gietijzeren aanhanger koppelingen worden gebruikt voor de zware geremde koppelingen vanaf 2700 kg t/m 3500 kg. gietijzeren koppeling voor de aanhangwagen is zwaarder en natuurlijk ook sterker dan een kogelkoppeling van plaatstaal. Let hierbij ook goed op bij de aansluitpunten van de boutgaten van de koppeling voor de bevestiging aan de dissel. Alle merken maken gebruik van dit onderscheid in materiaal en het is dus maar net voor welk bruto laadvermogen je een koppeling zoekt. Op zoek naar andere onderdelen voor uw aanhanger? Die hebben wij natuurlijk ook.

Welke koppeling heb ik nodig?

Wil je de koppeling voor een ander model vervangen dan er nu op zit?

Dan is het belangrijk dat je met de volgende punten rekening houdt

  • Merk - dit is alleen bij geremde koppelingen relevant (voor ongeremde koppelingen is het merk niet van toepassing)
  • Geremd of ongeremd - eerst is het belangrijk om te bepalen of je een geremde of een ongeremde koppeling hebt
  • Trekvermogen - het is belangrijk om te weten wat het minimale trekvermogen van de koppeling moet zijn
  • Bevestigingsvorm - de bevestigingsvorm is de vorm waarom de koppeling bevestigd dient te worden; deze kan rechthoekig of rond zijn en is er in verschillende breedtes
  • Aansluitmaten - tot slot is het belangrijk om de aansluitmaten te controleren zodat je zeker weet dat deze overeen komen met de huidige. Deze kunnen horizontaal, verticaal of een combinatie van beiden zijn

Koppeling aanhanger smeren

Door intensief gebruik slijt de koppeling van de aanhanger. Dit is normaal en enkel te vertragen door de koppeling goed in te vetten dat deze zo min mogelijk wrijving heeft. Er zijn een groot aantal producenten van koppelingen welke allemaal kwalitatief goede koppelingen maken. Wij raden aan om de bestaande koppeling altijd te vervangen met een identieke koppeling om een adequate werking te garanderen. Bij ongeremde aanhangwagens is dit minder belangrijk omdat de koppeling dan verder geen invloed heeft op de remmende werking van de aanhanger. Bij geremde aanhangwagens maakt de koppeling deel uit van de oplooprem en dus ook van de werking van de remmen. Vaak heb je dan ook te maken met de aansluitingen van de koppeling op de dissel. Let hierbij altijd op of je te maken hebt met verticale of horizontale boutgaten.

Om redenen van soepelheid en veiligheid moet de koppeling tenminste ieder half jaar worden gesmeerd om alle bewegende delen en bouten te beschermen tegen slijtage.

Heeft u een geremde aanhanger? Smeer dan ook de oplooprem

Belangrijke aandachtspunten voor de werking van de koppeling van een aanhangwagen. Het belang van een goed werkende koppeling voor de aanhangwagen is verplicht en cruciaal om veilig in het verkeer deel te nemen. Let er dan ook goed op dat bij het aankoppelen van de koppeling op de trekhaak deze ook goed geborgd wordt. Vaak wordt dit op de zijkant van de koppeling ook aangeven met groene en rode stippen.

Koppelindicator
aanhanger koppeling indicatoren

Welke toebehoren heb ik nodig?

Softdocks - een softdock kan over de bovenzijde van de koppeling geplaatst worden en zorgt er voor dat wanneer deze de auto raakt geen van beiden beschadigd raakt.

Breekkabels - een breekkabel zorgt voor een extra stukje veiligheid. Wanneer door omstandigheden de trailer ontkoppeld raakt blijft deze nog aan de breekkabel hangen zodat je veilig langs de weg kan gaan staan. Een gemonteerde breekkabel is verplicht tijdens het rijden.

Disselwegers - met een disselweger kan je wegen wat de druk van de aanhanger op de kogel van de auto is.

Hoe beveilig ik mijn koppeling?

Disselsloten - disselsloten worden onder, boven of om de koppeling heen geplaatst. Deze koppelingssloten zorgen er voor dat de aanhanger niet aan- en afgekoppeld kan worden wanneer deze op slot staan. Verzekeraars eisen in de meeste gevallen dat je gebruik maakt van een SCM gekeurd slot als je de aanhanger wil verzekeren. Steeksloten - steeksloten worden in het handvat van de koppeling geplaatst en zorgen er voor dat deze niet meer naar boven en beneden kan.