Blog posts
-
, door Author Article title
-
, door Author Article title
-
, door Author Article title
-
, door Author Article title
In de aanhangerwereld zijn er veel vragen die beantwoord moeten worden, daarnaast worden er ook termen gebruikt die mensen misschien nog niet kennen! Of synoniemen die bij mensen niet bekend zijn. In dit blog gaan wij jou de veel voorkomende aanhangertermen en synoniemen vertellen!
In de aanhangerwereld zijn er veel vragen die beantwoord moeten worden, daarnaast worden er ook termen gebruikt die mensen misschien nog niet kennen! Of synoniemen die bij mensen niet bekend zijn. In dit blog gaan wij jou de veel voorkomende aanhangertermen en synoniemen vertellen! Ook gaan wij een aantal veel gestelde aanhangervragen beantwoorden. Zodat jij gemakkelijk het juiste onderdeel kan vinden of de juiste vragen kan stellen!
Allereerst beginnen we met de meest gestelde vragen over aanhangers:
Daarnaast zijn er nog genoeg vragen die voor jou misschien gelden en niet genoemd zijn. Als deze vragen voor jou nog onbeantwoord zijn, neem contact op met onze klantenservice en stel je vraag daar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
In de aanhangerwereld heb je veel woorden met meerdere betekenissen of één betekenis dat meerdere woorden heeft. Dat kan soms nog wel verwarring opleveren. Laten wij de verwarring voor je wegnemen! Aanhangers worden ook trailers, aanhangwagens of door Belgen remorque genoemd. Veel mensen zien een standaard aanhanger ook al als bakwagen, terwijl een bakwagen eigenlijk al een type aanhanger is, samen met de plateauwagen, motortrailer of bagagewagen.
De koppeling van de aanhanger wordt ook met veel dingen in de war gebracht, namelijk ook met de oplooprem of de hulpkoppeling die over de trekhaak geplaatst wordt. Ook wordt de koppeling vaak dissel genoemd, maar dat is het frame waarop de koppeling of oplooprem geplaatst wordt. Om het misschien wat duidelijker te maken, hebben wij een tabel geplaatst met foto’s van de onderdelen! Op caravans zit er een stabilisatorkoppeling, dit wordt ook wel veiligheidskoppeling of anti-slingerkoppeling genoemd.
Disselkisten zijn ook veel voorkomende aanhanger onderdelen, maar dit onderdeel heeft ook veel benamingen, zoals disselbak, disselbox, gereedschapskist of opbergbox. Voor het extra steunen van de dissel van de aanhanger, zijn er neuswielen, deze worden ook wel steunwielen, zwenkwiel of jockeywiel genoemd.
De remonderdelen voor de aanhanger kunnen ook vaak door elkaar gehaald worden. Zoals in de eerdere afbeelding te zien is, zit er een oplooprem op een geremde aanhanger, die ook wel oploop-inrichting wordt genoemd. Aan de oplooprem zit een koppeling, een handrem en een stofhoes. De stofhoes wordt ook wel beschermhoes, afdekhoes, beschermkap of stofkap genoemd. Ook zit er een oploopremdemper en trekstang in een oplooprem. De remkabel zit vast aan het remgarnituur en de as. Deze zorgt ervoor dat als jij remt, de aanhanger mee remt.
Op een geremde as heb je een remtrommel zitten, dit wordt ook wel de trommelrem genoemd. Daarin vind je de remschoenen, die ook wel remblokken, remvoering of rembekleding genoemd wordt. Deze werken samen om de wielen te laten stoppen als je remt. Aan de remschoenen kan je ook nog schokdempers/schokbrekers monteren voor de demping als je over bijvoorbeeld drempels gaat met een volle lading.
Hieronder zijn nog een aantal vragen uitgelicht die voorkomen in de aanhangerwereld, mogelijk zit jouw vraag er ook tussen:
Er zijn heel erg veel onderdelen op een aanhanger. In sommige aanhangers zit ook nog verschil, bijvoorbeeld geremd en ongeremd. In de meeste gevallen kan je het beste een foto sturen van het onderdeel wat je zoekt, dan kunnen wij de juiste aan je doorgeven!
Met het voorste gedeelte van de aanhanger wordt vaak de dissel bedoelt, de driehoek of stang waar de koppeling en oplooprem op zit. De voorkant van de aanhanger heeft geen specifieke naam, maar het is wel handig om te weten dat het bord, voorbord wordt genoemd.
Dit kan twee betekenissen hebben, een aanhanger heeft vaak een neuswiel, deze zit op de voorkant van de aanhanger, vaak gemonteerd aan de dissel of de achterkant van de oplooprem. Sommige aanhangers hebben ook steunpoten voor de achterkant van de aanhanger, hierdoor zou je de aanhanger in kunnen stappen zonder dat deze omkiept.
Heel gemakkelijk genoemd, een tenttrailer, maar vaak is dit ook een vouwwagen genoemd. Deze zijn ideaal voor de vakantie!
Op een standaard aanhangwagen, zitten borden met scharnieren die vaak naar beneden kunnen. Heb je een gesloten aanhanger, dan zitten er soms deuren in. Het kan ook zijn dat er een achterklep of zijdeur in een gesloten aanhanger zit.
Dit is een vrij algemene vraag, maar het verschilt per aanhanger uiteraard. Voor een aanhanger heb je sowieso een trekkend voertuig nodig met een trekhaak en de juiste rijbewijzen. Daarnaast moet je goed op de wet- en regelgeving letten met lading zekering en veiligheid op de weg. Lees meer in onze wet- en regelgeving blog!