• Incl.Excl.
    BTW
  • Klantenservice
    0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      René Ensing - Woensdag 12 Mei 2021

      Wet en regelgeving aanhangers. Wat zijn de eisen en keuring criteria?

      Aanhangwagen keuringen

       

      Toelatingskeuring aanhangwagens

      Voor de goedkeuring van de aanhanger is er een onderscheid tussen verschillende soorten aanhangwagens.

       

      1.   Aanhangwagens tot een gewicht van 750 kg

      Aanhangers met een gewicht tot 750 kg hebben geen kenteken nodig maar moeten wel voorzien zijn van een typegoedkeuring sinds 2012. Dit is op Europees vlak altijd geregeld door de fabrikant. Wanneer je de typegoedkeuring bij controle door douane of politie niet kan tonen, is het mogelijk dat daar een bekeuring voor gegeven kan worden.

      Controleer daarom of dit goed zichtbaar is op het typeplaatje op de dissel. Deze plaatjes moet over de volgende informatie beschikken:

      • Naam fabrikant
      • Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
      • Technisch maximaal toegestane maximummassa en aslasten

       

      Door de fabrikant moet ook een IGC certificaat (individueel goedkeuringscertificaat) worden overhandig. Dit is door de standaard productie gekoppeld aan de typegoedkeuring van het aanhanger model.

      Controleer bovenstaande eisen dus goed voordat je de weg op gaat! Anders riskeer je een boete van € 90,-.

       

       

      Ongeremde aanhanger tot 750 kg gemaakt voor 29-10-2012

      Wanneer de eerste toelatingsdatum van de aanhanger voor 29 oktober 2012 is, dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Natuurlijk blijft het je eigen verantwoordelijkheid om met de aanhanger veilig onderweg te gaan. Dus zorg dat je de juiste onderdelen op de aanhanger hebt!

       

      1.   Aanhangers zwaarder dan 750 kg bruto laadvermogen

      Aanhangwagens met een bruto laadvermogen hoger dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Hierbij hoort dus ook een eigen kentekenbewijs. Deze heb je ook nodig om de aanhanger of caravan naar een nieuwe eigenaar over te schrijven. De werking hiervan is hetzelfde als met het overschrijven van een auto.

       

       

      Verlagen van gewicht van aanhanger naar 750 kg of lager

      Als je op de aanhanger geen kenteken meer wilt dan kan je bij de RDW een verzoek indienen om de aanhanger terug te keuren naar 750kg of zelfs nog lager. Wat vaak wordt gedaan is een aanhanger terug keuren naar 751kg. Zodoende behoud je wel het kenteken voor de aanhanger maar mag je er wel praktisch met iedere auto mee rijden zonder BE rijbewijs. Let natuurlijk wel op het gewicht wat je wilt vervoeren.

       

      Het RDW kijkt altijd naar het technisch toegestane laadvermogen wat op het typeplaatje vermeld staat. Terug keuren kan altijd en ook omhoog keuren tot het technisch maximaal vermogen is geen probleem. 

      Hoe verlaag je het gewicht naar 750kg of lager?

      Ga naar de RDW website voor ‘’gewicht van uw aanhanger aanpassen’’. Klik op de balk met aanhangwagen verlagen naar 750 kg of lichter om het stappenplan te lezen!

       

      1. Klik op 'Gewicht aanpassen' en vul jouw gegevens in.

       

      1. Voeg een kopie van jouw legitimatie bij. Ben je een bedrijf met RDW-erkenning of een rechtspersoon? Voeg dan een kopie bedrijfspas of kopie legitimatie van de tekenbevoegde toe.

       

      1. Het stopzetten van de kentekenregistratie is gratis. Je betaalt niks.

       

      1. Staat er bij massa rijklaar (G op het kentekenbewijs) meer dan 750 kg? Dan moeten wij jouw voertuig wegen. In dat geval ontvang je een brief.

       

      1. Wij beoordelen jouw aanvraag. Alles goed? Dan krijg je binnen 5 werkdagen een brief met een bevestiging dat de registratie is stopgezet. Vanaf nu heeft het voertuig geen eigen kenteken meer. Op de weg voer je een witte kentekenplaat, met daarop het kenteken van het trekkende voertuig.

       

      Aanhanger of caravan invoeren vanuit buitenland

      Koop je een aanhanger of caravan in een ander land binnen de Europese Unie (EU) en de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) en wil je daarmee gaan rijden in Nederland? Voer jouw aanhanger of caravan bij het RDW in en vraag een Nederlands kenteken aan. Het is van belang dat de juiste papieren aangeleverd worden van de oude eigenaar. Je hebt namelijk het complete originele buitenlandse kentekenbewijs nodig, die wordt ingenomen door het RDW.

       

      Als je een Nederlands kenteken wilt aanvragen, moet je je aan een aantal dingen houden:

      • Je bent minimaal 18 jaar
      • Je woont in Nederland (ingeschreven in de BRP). Als jij het kenteken op naam wilt van je bedrijf, dan moet het bedrijf ook in Nederland zitten. Een kenteken kan niet op naam komen van een eenmanszaak.
      • Je moet zelf naar een RDW-keuringsstation komen met het voertuig, iemand anders mag dit niet doen!

       

      Als je dit voor elkaar hebt, kan je naar een RDW-keuringsstation. Zorg ervoor dat bij de keuring de aanhanger onbeladen is. Het kan zijn dat het RDW de aanhanger moet wegen om het ‘onbeladen gewicht’ vast te kunnen stellen. Dan beoordelen ze alle documenten, is het goedgekeurd? Dan worden de gegevens overgenomen in het Nederlandse kentekenregister.

       

      Dit zijn de kosten voor het kenteken:

      Omschrijving

      Kosten

      Identificatie voertuig licht

      €56,50

      Identificatie voertuig zwaar

      €109,00

      Kentekenbewijs

      €47,65

      Tenaamstelling via RDW

      €12,50

       

      Verdere informatie over invoeren vanuit buitenland

      Goed om te weten is dat de technische staat van het voertuig voor het RDW niet uitmaakt. Echter als je een voertuig met schade invoert en/of ziet het RDW dat het voertuig een gevaar is voor het milieu of de verkeersveiligheid? Dan geven ze wel een kenteken af, maar verklaren ze deze ook meteen ongeldig. Ook nemen ze een foto en registreren ze in welke staat de aanhanger ingevoerd is in Nederland. Je mag dan niet meer de weg op met het voertuig. Nadat de aanhanger hersteld is, moet deze opnieuw worden gekeurd.

       

      Heeft jouw aanhanger in het verleden al een Nederlands kenteken gehad? Dan krijgt het voertuig na de invoer in Nederland hetzelfde kenteken weer terug. Je moet wel nieuwe kentekenplaten laten maken. Hierop staat het kenteken met een cijfer boven het eerste streepje (duplicaatcode). Dit moet omdat er al eerder kentekenplaten zijn afgegeven en het kenteken ongeldig is geweest. Dit helpt om fraude met kentekenplaten tegen te gaan. Voor meer informatie kan je hier klikken!

       

       

      Aanhanger keuren zonder papieren

      Wanneer je met een aanhanger wilt gaan rijden met een maximummassa van meer dan 750 kg moet deze door de RDW gekeurd worden. Dit geldt voor een eigenbouw aanhanger maar ook voor aanhangwagens die niet uit de EU afkomstig zijn. Deze moeten dan een toelatingskeuring ondergaan. Wij gaan hier uit van de toelating van een "eenvoudige aanhangwagen" tot 3500kg.

      Wat houdt deze keuring in?

      • De aanhanger moet voldoen aan zogenoemde permanente eisen.
      • Individuele keuring van aanhanger op remsysteem, mechanische koppeling.
      • Bij een eigenbouw aanhanger zal er ook een remschema moeten worden kunnen overlegd. Dit geldt niet voor de oplooprem zelf als deze is voorzien van een EG goedkeurmerk.
      • Afhankelijk van de datum van de eerste toelating wordt er na goedkeuring het VIN nummer in het chassis geslagen.
      • Na 5 werkdagen ontvang je het kentekenbewijs waarmee je de kentekenplaat kan aanvragen.

       

      Hier vind je het aanvraagformulier voor goedkeuring voor een individuele aanhangwagen.

       

      Aanhanger keuring kosten

      De kosten voor een aanhanger keuring zijn afhankelijk van het feit of het een nieuwe of gebruikte aanhanger is. Ook kan het per soort keuring verschillen. Ook is er een verschil tussen lichte en zware voertuigen. Het RDW vindt aanhangers tot 3500 kg een licht voertuig, daarom rekenen wij alleen de kosten voor lichte voertuigen. Voor de andere kosten kan je hier klikken!

       

      Keuringskosten nieuwe aanhanger:

      • Identificatie aanhanger € 56,50
      • Individuele beoordeling € 33,00
      • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 47,65
      • Tenaamstelling via RDW € 12,50

       

      Keuringskosten gebruikte aanhanger:

      • Identificatie aanhanger € 56,50
      • Individuele beoordeling € 99,00
      • Inschrijving voertuig in kentekenregister € 47,65
      • Tenaamstelling via RDW € 12,50

       

       

      Rijden naar een RDW keuringslocatie

      Hoe krijg jij de aanhanger bij de keuringslocatie? Dat kan door de aanhanger op een andere aanhanger te vervoeren of met een geldig buitenlands kenteken de aanhanger te brengen. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om een eendagskenteken aan te vragen.

       

      Als je een eendagskenteken aan wilt vragen, zitten daar wel voorwaarden aan verbonden. Het eendagskenteken is alleen in Nederland geldig. Ook is een eendagskenteken alleen aan te vragen in combinatie met een keuringsafspraak en is deze ook alleen geldig op de dag van de keuring.

       

      Hier kan je een eendagskenteken aanvragen!

       

       

      Jaarlijkse of periodieke aanhanger keuringen

      Vaak ontvangen wij vragen over de vereisten van periodieke keuringen van aanhangwagens. Er is geen APK voor aanhangers verplicht. Wel is het handig om de aanhanger eens in de zoveel tijd na te lopen.

       

      Het wordt door alle fabrikanten aanbevolen jaarlijks of per 10.000 km de aanhanger noodzakelijk onderhoud te geven. Dit betreft smeren van draaiende delen, remmen controleren en eventueel opnieuw afstellen van de remvoering en slijtage gevoelige onderdelen vervangen. Natuurlijk kan je dit onderhoud ook zelf doen als je handig bent.

       

      Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de juiste werking van de aanhanger. De politie controleert ook steeds met grotere regelmaat op de werking van verlichting, remmen en belading van de aanhanger. Ook na een eventueel ongeluk wordt er onderzoek gedaan naar de werking van de aanhangwagen en of dit ook nadelige invloed heeft gehad met het ontstaan van het ongeluk.

       

      Plan hier een BOVAG onderhoudsbeurt voor de aanhanger in bij ons!

       

      Welke eisen zijn er en wat is de regelgeving voor een aanhanger?

      Wij hebben hier een belangrijk aantal basisuitgangspunten toegelicht en beschreven die voor elke aanhangwagen van toepassing zijn. Lees dit goed zodat er niets mis kan zijn met jouw aanhanger!
       

      Maximale afmetingen van de aanhanger

      Aanhangwagens mogen:

      1. Niet langer zijn dan 12,00 m (incl. dissel)
      2. Niet breder zijn dan 2,55 m
      3. Niet hoger zijn dan 4,00 m

       

      Dan heb je ook nog de lading, hoe ver mag dit uitsteken? Daarin zit nog verschil in deelbare en ondeelbare lading. Deelbare lading mag niet meer uitsteken dan:

      • Achterzijde: Maximaal 1 meter achter het voertuig of aanhangwagen. Niet meer dan maximaal 5 meter vanaf het hart van de achteras. Markering van deze lading is niet verplicht.
      • Voorzijde: Aan de voorzijde mag deelbare lading niet uitsteken.
      • Breedte: De deelbare lading mag niet breder zijn dan het voertuig zelf en mag dus niet uitsteken.

       

      Ondeelbare lading heeft weer andere regels. Deze mag niet meer uitsteken dan:

      • Achterzijde: Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg en aanhangwagens: niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig met een maximum van 5 meter vanaf het hart van de achteras. Steekt deze lading meer dan 1 meter uit, dan moet de lading voorzien zijn van een markeringsbord.
      • Voorzijde: Aanhangwagen: Het is niet toegestaan lading aan de voorzijde te laten uitsteken.
      • Breedte: Lading die in de breedte ondeelbaar is mag niet breder zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is. De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter.

       

      Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter. Zij moeten de lading markeren indien deze meer dan 10 cm buiten elke zijkant van het voertuig uitsteekt.

       

      De markering moet bestaan uit een vierkant bord, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn en een breedte hebben van niet minder dan 7 cm en niet meer dan 10 cm. Uitstekende lading in de breedte mag ook aangegeven worden met een rechthoekig bord. Bij vervoer ’s nachts voert men ten minste één wit licht voor en een rood licht achter. Borden voor uitstekende lading vind je hier!

       

       

      Aanhanger band vereisten

      1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van banden waarvan het loopvlak niet bestaat uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.
      2. De banden van aanhangwagens mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
      3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
      4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
      5. De banden van aanhangers mogen niet zijn na geprofileerd. Van na profileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm of als in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
      6. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
      7. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de aanhangwagen.
      8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben.

       

      Welke verlichting is verplicht op de aanhanger?

      De aanhangwagen moet zijn voorzien van:

      • Twee achterlichten: Elke aanhanger moet minstens twee goed zichtbare rode achterlichten hebben.
      • Twee remlichten: Aanhangers met een gewicht van meer dan 750 kg moeten remlichten hebben die oplichten wanneer het trekkende voertuig remt. Voor lichtere aanhangers is dit optioneel, maar het wordt sterk aanbevolen.
      • Twee richtingaanwijzers: Aanhangers moeten zijn voorzien van knipperlichten aan beide achterzijden.
      • Kentekenplaat verlichting: Je moet ervoor zorgen dat jouw kenteken goed te lezen is, vooral in de avond en nacht.
      • Rode reflectoren: Beide zijden aan de achterkant moeten voorzien zijn van rode reflectoren.
      • Witte reflectoren: Deze moeten aan de voorzijde van de aanhanger gemonteerd worden.
      • Oranje/gele reflectoren: Aan beide zijden van de aanhanger moeten gele of oranje reflectoren zitten.
      • Markeringsverlichting: Bij een aanhanger breder dan 2,10 meter en/of langer dan 6 meter, moet je markeringsverlichting installeren.
      • Mistlamp: Mistlampen moeten rood zijn en er mogen maximaal 2 stuks gemonteerd zijn op de achterzijde.
      • Achteruitrijverlichting: Als de aanhanger na 31 december 2012 in gebruik is genomen zijn achteruitrijlampen ook verplicht.

       

      Check hier ons assortiment verlichting!

       

      Op welke plek moet de aanhanger verlichting zitten?

      Richtingaanwijzers aanhangwagens

      De richtingaanwijzers moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

      • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
      • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het licht doorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de richtingaanwijzers op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

       

      Achterlichten aanhanger

      De achterlichten moeten logischerwijs aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

      • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
      • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het licht doorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de achterlichten op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek zijn aangebracht.

       

      Check hier ons assortiment achterlichten voor de aanhanger

       

      Reflectoren voor de aanhangwagen

      De rode (driehoek) reflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:

      • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
      • op een onderlinge afstand, gemeten tussen de binnenranden van het licht doorlatende gedeelte, van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.

       

      De witte reflectoren aan de voorzijde van het voertuig moeten voor de eerste as zijn aangebracht:

      • op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig;
      • op een onderlinge afstand van niet minder dan 0,60 m dan wel niet minder dan 0,40 m indien de grootste breedte van het voertuig minder bedraagt dan 1,30 m
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retro reflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

       

      De ambergele retro reflectoren aan elke zijkant van het voertuig moeten:

      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m evenwijdig aan het middenlangsvlak boven het wegdek zijn aangebracht. Indien zulks in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de retroreflectoren op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht dat:
        • één retroreflector zich bevindt in het middelste derde gedeelte van de aanhangwagen;
        • de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren niet meer dan 3,00 m bedraagt;
        • de afstand van de voorste retroreflector tot de voorzijde van de aanhangwagen niet meer dan 3,00 m bedraagt;
        • de afstand van de achterste retroreflector tot de achterzijde van de aanhangwagen niet meer dan 1,00 m bedraagt, waarbij het voertuiggedeelte boven de 2,00 m buiten beschouwing wordt gelaten in de afstand tot de achterzijde.

       

      Check hier het assortiment reflectoren

       

      Zijmakeringslichten

      De zijmarkeringslichten moet zijn aangebracht bij aanhangwagens langer dan 6.00 meter:

      • in de lengterichting van het voertuig waarbij ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevindt, en het meest naar voren geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 3,00 m van de voorkant van het voertuig bevindt, en het meest achterwaarts geplaatste zijmarkeringslicht zich niet meer dan 1,00 m van de achterkant van het voertuig bevindt;
      • op een onderlinge afstand van niet meer dan 3,00 m tussen twee opeenvolgende zijmarkeringslichten
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks voor de vorm van de bovenbouw noodzakelijk is, mogen de zijmarkeringslichten op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek zijn aangebracht.

       

      Mistlicht

      Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:

      • op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten
      • op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.

       

      Optionele verlichting welke op een aanhanger mag zitten

      Wat je mag installeren maar niet verplicht is:

      • twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
      • twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn;
      • zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.13.51 verplicht zijn
      • werklichten;
      • één derde remlicht;
      • twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;
      • twee staaklichten;

       

      En ook:

      • extra witte retro reflecterende voorzieningen aan de voorzijde;
      • extra rode retro reflecterende voorzieningen aan de achterzijde, 
      • extra retro reflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste zijreflector, welke rood mag zijn.

       

      Hiervoor wordt vaak deze reflecterende tape gebruikt.

       

      Is een losbreekkabel verplicht als hulpkoppeling?

      Een losbreekkabel is verplicht voor ongeremde aanhangers als je deze al gemonteerd hebt. Maar heb je nog geen losbreekinrichting? Dan is het niet verplicht om te hebben. Wij raden aan om een losbreekkabel gewoon aan te schaffen en deze op de juiste manier te installeren op de aanhanger, om zo boetes te voorkomen.

       

      Aanhangwagens boven de 750kg moeten een eigen reminrichting (oplooprem) hebben die dus ook zelf mee remt met het trekkende voertuig. Hier is dan ook een breekkabel aan bevestigd die er voor zorgt dat als de aanhanger losbreekt de handrem wordt aangetrokken en de aanhanger zelfstandig tot stilstand komt.

       

       

      • merin eggink

        Geplaatst op maandag 22 januari 2024 11:49

        Het maakt inderdaad wel uit of de aanhanger van voor 2012 is. Om misverstanden te voorkomen wil ik je adviseren om contact op te nemen met de RDW. Zij kunnen dan met je informatie bepalen of een individuele keuring nodig is.

      Toon meer

      BLOG

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking