Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Donderdag 28 April 2022

    Welke elektrische auto mag een aanhanger trekken?

    Welke elektrische auto kan en mag een aanhanger trekken? Wat zijn de huidige ontwikkelingen en wat kunnen wij in de toekomst verwachten. Dit blog vertelt je hier alles over.

    Elektrische auto's en trekgewicht

    Sinds enkele jaren is het aantal en percentage elektrische auto's significant aan het toenemen. Zeker met de introductie van de Tesla Model 3 is het hard gegaan. Nu komen alle gerenommeerde automerken met nieuwe modellen die ook qua actieradius een groter publiek aanspreken. Maar hoe zit het met elektrische auto's en het trekgewicht? Want je wil met een elektrische auto ook een aanhanger kunnen trekken of met een caravan op vakantie gaan. 

    Met welke Elektrische auto mag je een aanhanger trekken?

    Veel elektrische auto's beschikken niet standaard over een trekhaak. En er wel een trekhaak dan is deze vaak enkel geschikt voor een fietsendrager. Er zijn nu al wel modellen met een trekhaak en voldoende trekvermogen om een aanhanger te mogen trekken. Je moet dan denken aan de Tesla Model X en ook de eerste elektrische Ford pick-ups hebben een hoog trekvermogen waarmee je fatsoenlijk een tandemasser aanhanger mag trekken. Een populaire nieuwkomer als de Kia EV6 mag bijvoorbeeld 1600kg trekken waarmee je naast een aanhanger ook een hele fatsoenlijke caravan als trekgewicht mee mag nemen op vakantie. Uiteraard heeft dit aanzienlijk invloed op de accu capaciteit van de auto. De ontwikkeling is dus zeker gaande maar er is nog niet veel keus. Beschikt de auto niet standaard over een trekvermogen op het kentekenbewijs, dan kan je deze individueel laten keuren bij de RDW.

     


    afbeelding: Volvo

     

    Elektrische auto met trekhaak

    In de optielijst van veel elektrische auto fabrikanten is de trekhaak al wel opgenomen. Deze wordt veelal enkel gebruikt voor een fietsendrager. In de meeste gevallen is de elektrische auto niet gemaakt om een zware last te trekken. Er zijn uitzonderingen en de ontwikkelingen van het aanbod van alle fabrikanten ziet er zeer veel belovend uit voor de toekomst. De trekhaken die meestal worden gemonteerd zijn afneembare trekhaken. Uit esthetisch belang wordt deze nooit standaard gemonteerd. De meeste elektrische auto's hebben een trekvermogen van 750kg wat met een aanhanger natuurlijk geen zoden aan de dijk zet. Uitzonderingen zijn er al wel maar dat zijn wel de serieuze modellen met vermogen zoals de Tesla model X, Audi E-tron modellen en ook de Ford F150 lightning. Voor een lichte aanhangwagen zijn de Tesla Model 3 en de Jaguar I-pace een prima oplossing. De ontwikkelingen gaan maar door en zullen in de nabije toekomst een groot scala aan modellen opleveren die prima een serieuze aanhanger kunnen trekken.

    Elektrische aanhanger

    Een mogelijkheid die momenteel door aanhangwagen fabrikanten wordt onderzocht is het bouwen van een elektrische aanhanger. Hiermee wordt bedoeld dat de aanhanger ook is uitgerust met een accu pakket wat de auto weer kan opladen en daarmee de actieradius van de aanhanger en elektrische auto kan vergroten. Uitdagingen zijn natuurlijk de overbrenging naar de auto en de veilige opslag van de accu's op de aanhanger. Het geeft wel aan dat de hele automotive industrie aan het kijken is wat de mogelijkheden zijn om ook toekomstbestendig alle vervoersmodaliteiten aan te kunnen bieden. Een kipper aanhanger is vaak al standaard uitgerust met een accu om het kippen mogelijk te maken. Hoe ingewikkeld is het dan om hier een extra accupakket aan toe te voegen? Elektrische aanhangers verkopen wij vooralsnog nog niet.

    Bekijk hier ons actuele aanbod "normale" aanhangwagens.

     


    afbeelding: tesla

     

    Kan een elektrische auto ook een caravan trekken?

    Een elektrische auto kan ook zeker een caravan trekken. Je hebt dan nog steeds te maken met het maximale trekgewicht van de auto. Hiervoor geldt ook nog steeds dat dit de 3500kg niet mag overschrijden met een B rijbewijs. Heb je BE of E achter B rijbewijs? Dan mag de caravan als deze geremd is natuurlijk wel een hoger gewicht hebben. Dit mag echter nooit het maximale trekvermogen van de auto overschrijden. Zoals eerder ook aangegeven is de elektrische auto erg in ontwikkeling. Met de komst van de solid state accu's is er weer een nieuwe revolutie gaande in accupakketten en actieradius. Dit maakt het ook meer aantrekkelijk om er met de caravan op uit te trekken. Aan de kracht in de motor ligt het niet en zal dus ook in bergachtig gebied geen problemen geven. Laat je goed informeren door de dealer en kijk op het kentekenbewijs wat het maximale trekgewicht is van de auto.

    Elektrische bedrijfswagens en trekgewicht

    Er komen steeds meer elektrische bestelwagens beschikbaar. In verschillende uitvoeringen brengen de bekende automerken bestelbussen op de markt die geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Uit onderzoek is gebleken dat een groot aantal bedrijfswagens de stad niet uitkomt en dus ook geen problemen ondervindt met kleinere actie radius. Daarmee lijkt de weg geplaveid voor een grote expansie in dit segment.

     


    afbeelding: tesla

     

    Hoe ziet de toekomst er uit van elektrische auto's en caravans

    De grootste uitdaging zit hem in de actieradius en dus ook in de accu capaciteit. Er worden goede testresultaten geboekt met waterstof installaties die in de auto stroom opwekken en als restproduct water produceren. Maar dit moet wel weer worden opgewekt en ook weer worden getankt onderweg. De grootste progressie is te verwachten in accu evolutie. Een andere manier van energie opslaan die minder ruimte en ook gewicht kost. Dat is de grote uitdaging waar nu met Solid state accu's al een grote slag is geslagen. Hierin zitten geen vloeistoffen meer en dat scheelt al aanzienlijk in gewicht en ook de tijd van opladen. Alle autofabrikanten zitten nu vol in de ontwikkeling van elektrische auto's en de nieuwe modellen zijn ook steeds meer uitgerust voor het trekken van aanhangers of caravans. Wanneer de uitdaging van het vergroten van de actieradius is genomen neemt de interesse van de autobezitter ook toe. We komen zeker nog terug op dit onderwerp! Interessant om te blijven volgen.

    • Angelo

      Geplaatst op maandag 11 april 2022 15:16

      Nu nog zo maken dat je aan een (snellaad)paal kunt koppelen zonder je aanhanger of caravan los te moeten koppelen, want daar heeft nog niemand over nagedacht kwam ik achter toen ik wilde laden met aanhanger. Of je aanhanger (vouwwagen of caravan) steekt 8 meter uit en blokkeert de hele snellaad installatie en of parkeerplaats, of je blokkeert tenminste 1 tot 4 andere laadplekken, en het aantal mensen dat boos wordt wanneer ze niet kunnen laden wanneer jij er staat is enorm. Maar elke 100 tot 200km afkoppen ga je ook niet doen op weg naar je bestemming, de kans dat je je aanhanger (vouwwagen of caravan) niet meer terug vind is enorm in veel landen

    BLOG

    Recente artikelen

    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking