• Incl.Excl.
    BTW
  • Klantenservice
    0
    Sluiten

    Categorieën

    Filters
      Merin Eggink - Maandag 29 Oktober 2018

      Aanhanger onderhoud zelf doen. Alle tips & tricks!

      Als jij een eigen aanhanger bezit, dan wil je daar ook goed voor zorgen. Als er onderhoud nodig is, kan je ook zeggen: ''Ik doe het zelf!''. In sommige gevallen is het onderhouden helemaal geen probleem, maar als je er vragen over hebt, kan deze blog jou zeker helpen! Wij gaan je handige tips & tricks geven in dit blog om aanhanger onderhoud zelf uit te kunnen voeren.

       

      Inhoudsopgave

      1. Bovag checklist
      2. Banden
      3. Remmen
      4. Koppeling/oplooprem
      5. Verlichting
      6. Opbouw
       

      1. Bovag checklist

      Er is nog geen landelijke APK voor aanhangwagens maar de meeste vakgarages gebruiken hiervoor de BOVAG checklist (A4). Aanhangwagendirect is ook geregistreerd BOVAG lid en kan alle erkende controles uitvoeren. Deze controlelijst benoemt alle cruciale punten waar je op moet letten bij het onderhoud van de aanhanger. Uiteraard alleen die onderwerpen die ook op je eigen aanhangwagen van toepassing zijn. Je kan deze checklist gebruiken voor de onderhoud van je eigen aanhanger, zo weet je wat gecontroleerd  moet worden.

       

      Terug naar de top

       

      2. Banden voor de aanhanger

      De meest voorkomende oorzaak van ongelukken met de aanhanger zijn kapotte banden. Dit kan komen door een verkeerde bandenspanning maar ook een klapband of simpelweg slijtage komt regelmatig voor. Een algemeen geldend advies is om de banden minimaal iedere zes jaren te vervangen (zelfs wanneer deze niet gebruikt worden).

       

       

      Waar moet je op letten?

      • Bandenspanning
      • Profieldiepte (minimaal 1,6 mm)
      • Droogtescheuren
      • Slijtageplekken (door overbelasting of beschadigingen)
      • Deuken (bij lang stil staan) deze deuken zijn voor een groot deel te voorkomen met bandenbeschermers.

       

      Een probleem is dat beschadigingen in veel gevallen aan de binnenzijde van de band zitten, wees dus echt kritisch op alle onregelmatigheden van de band. Aan de DOT codering kan je de productie datum aflezen en weet je hoe oud de banden zijn. In onze online shop verkopen wij grotendeels complete aanhanger wielen. Dus banden die reeds door de leverancier al op de velg zijn gelegd. Dit zijn precies dezelfde banden die alle toonaangevende fabrikanten gebruiken in de afmontage van de aanhanger.

       

      In de onderstaande video zie je hoe je zelf een wiel kan verwisselen van de aanhanger, trailer of caravan.

       

       

      3. Remmen controleren van de aanhanger

      Het controleren van alle remonderdelen is uiteraard alleen van toepassing bij geremde aanhangwagens die voorzien zijn van een oplooprem. Bij alle ongeremde aanhangers is geen reminrichting aanwezig en maakt de aanhanger enkel gebruik van de remkracht van de auto. Als je dus een geremde aanhanger bezit en daar onderhoud voor wilt verlenen, let dan nu op!

       

       

      De techniek van de remtrommel is in de afgelopen 40 jaar niet veranderd bij de aanhangwagens en caravans. De oplooprem drukt in bij het remmen met het trekkende voertuig waardoor de remstang de remkabels aantrekt die vervolgens de remschoenen tegen de remtrommel aandrukken.

       

      Terug naar de top

       

      Dit zijn de punten die je moet controleren:

      • Handrem (werkt de handrem naar behoren? Dit is tevens de noodstop namelijk)
      • Breekkabel (is de breekkabel onbeschadigd en in deugdelijke staat)
      • Remkabels (geen beschadigde mantel, zichtbare roest of breuken)
      • Remschoenen (zit er nog genoeg voering op en stel ze opnieuw af)
      • Remtrommel (zijn de lagers nog goed en is trommel binnenzijde nog onbeschadigd)

       

      Naast de belangrijke visuele controle van de complete rem installatie is er bijzonder veel aandacht gevraagd voor de remschoenen. Doordat er geen jaarlijkse controle verplicht is komt het helaas vaak voor dat de remmen totaal niet goed functioneren. Dit kan komen door versleten remschoenen of door een verkeerde afstelling. Hierdoor gebeuren helaas ook veel ongelukken. Soms met dramatische afloop.

       

      aanhangwagen_onderhoud

       

      Hoe weet je of de remmen van alle wielen goed functioneren?

      Je kan de aanhanger op de handrem zetten en de as omhoog krikken om dan te bepalen of alle wielen vast zitten. Kan je een wiel wel ronddraaien dan werkt de rem op dat wiel niet naar behoren en is onderhoud noodzakelijk! Je kan ook een stukje gaan rijden en af en toe remmen. Als dan de remtrommel van een wiel niet warm is geworden dan weet je ook dat die rem niet juist functioneert. Twijfel je over de installatie? Ga dan langs de vakman voor advies.

       

      Belangrijk! Vaak wordt het licht aanlopen van de remschoenen tegen de remtrommel ten onrechte gehoord en beoordeeld als kapotte lagers, maar dit is dus niet het geval!

       

      Hoe monteer je de remschoenen en stel je ze op de juiste manier af?

      Voor het monteren van nieuwe remschoenen hebben wij een uitgebreid stappenplan opgesteld. Zodra de dikte van de remvoeringen namelijk dunner dan 2 mm zijn geworden, is het nodig om deze te vervangen. Bij sommige merken kan de dikte van de remvoeringen eenvoudig gemeten worden. Via een controle opening, zonder het wiel en de trommel te demonteren. Het is belangrijk dat wanneer je de remschoenen wilt vervangen je goed kijkt welke remschoen je nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld goed naar het merk en type remschoen dat nu gemonteerd is. Ook is het handig om te kijken wat de binnendiameter van de remtrommel is en wat de diepte van de remtrommel is. 

       

      Wij bieden remschoenen aan van verschillende merken zoals Peitz, AL-KO, Knott en BPW. In dit stappenplan zullen we de remschoen set van AL-KO, 200x50 mm, als voorbeeld nemen. Deze remschoenen set is geschikt voor een remtrommel met een binnendiameter van 200 mm en een diepte van 50 mm. Deze set is voor AL-KO remtypes 2050 en 2051. De originele set bestaat uit: twee remschoenen primair, twee remschoenen secundair, twee trekveren, vier borgveren en vier borgplaten.

       

      Stappenplan montage

      Stappenplan remschoenen 1

       

      Stap 1 t/m 4

      1. Doe de aanhanger en het wiel van de aanhanger omhoog met behulp van een krik. Zet hem van de handrem af en maak de spanschroef, kogel- of zeskantmoer op de remstang los.

       

      2. Verwijder de vet dop, draai de flensmoer los of verwijder de kroonmoer door het verwijderen van de splitpen. Trek de trommel eraf. (Als de remschoenen tegen de trommel klemmen is het nodig deze handmatig vrij te maken. Hiervoor moet u de instelschroef op de achterkant van de ankerplaat tegen de richting van de pijl draaien.)

       

      3. Verwijder de remschoenen. Druk hiervoor de drukveer in en verwijder de drukveer en het bevestigingsmiddel op de achterkant van de ankerplaat. Spreid beide remschoenen op het garnituur naar buiten en laat ze loskomen van de inkepingen. Til beide remschoenen tegelijkertijd op met de spreidslot en de terugstelveer. 

       

      4. Het is belangrijk om er op te letten dat de automaat vrij kan bewegen. Mogelijk moeten de bewegende delen opnieuw ingevet worden. Vet de remkabel in of vervang indien beschadigd. Reinig ook de ankerplaat en overige componenten.

       

       

      Stap 5 t/m 9

      5. Voeg alle bij elkaar. Let op de positie van de trekveer en de ophanglus. Volg de markeringen voor de draairichting. Let op de positie van het spreidslot. Het scharnierpunt van het spreidslot moet aan dezelfde kant zitten als de lager pen. Let op: Bij remtype 3081 bevindt het spreidslot zich tegenover de remhevel.

       

      6. Plaats de eenheid op de ankerplaat. De remschoenen moeten naar buiten worden gespreid en in de behuizing in de inkepingen worden gezet. Voor de bevestiging van de remschoenen moeten nieuwe trekveren en bevestiging platen zoals spanveren en spanstiften gebruikt worden. 

       

      7. Doe de remtrommel erop. De flensmoer moet met een aandraaimoment van 280 tot 300 Newton-meter vastgesteld worden. Zelf borgende flensmoeren kunnen maar één gebruikt worden. Draai de kroonmoeren vast met een momentsleutel totdat het wiel stroef gaat. Draai vervolgens de kroonmoer terug naar het volgende mogelijke splitpengat en zet deze vast met een splitpen. Daarna kan de vet dop worden gemonteerd en het wiel worden vastgeschroefd.

       

      8. Zorg dat het wiel weer met 100 Newton-meter vastgedraaid wordt. 

       

      9. Belangrijk: stel het remsysteem opnieuw af! Als je het remsysteem niet afstelt voordat je weer gaat rijden, is de kans groot dat je meteen alles weer kapot rijdt. Dat zou natuurlijk zonde zijn!

       

      Graag je aandacht voor het volgende. Beelden zeggen soms meer dan woorden ;). Bekijk onderstaande montagevideo hoe je de remschoenen afstelt op de juiste manier. Een nieuwe set remschoenen vind je hier.

       

      In de onderstaande video zie je hoe je de remtrommel en remschoenen afstelt:

       

      Terug naar de top

       

      4. Koppeling en oplooprem van de aanhangwagen

      De kogelkoppeling van de aanhanger is door de permanente belasting ook aan slijtage onderhevig. Het is dan ook altijd van belang om de slijtage indicator in de gaten te houden. Deze moet altijd aangekoppeld in het "groen" staan. Meer info hierover vind je hier.

       

      Controleer ook altijd of er speling zit op de bevestiging van de koppeling aan de dissel of oplooprem. Draai indien nodig de moeren nog extra aan. Op de oplooprem zitten ook altijd smeernippels. Smeer deze ook gelijk!

       

      Controle van de werking van de oplooprem is essentieel op twee punten

      • Oploopremdemper: Je moet met de hand (met enige kracht) in staat zijn de kogelkoppeling in te drukken. De demper moet er dan voor zorgen dat hij de koppeling ook weer naar voren drukt.
      • Trekstang: Door een abrupte uitwijk manoeuvre kan het voorkomen dat de trekstang krom is. Dan werkt de oplooprem ook niet meer naar behoren en zal de koppeling ook niet ingedrukt kunnen worden en weer uitveren.

       

       

      Terug naar de top

       

      5. Verlichting van de aanhanger

      Bij de verlichting van de aanhanger is het van belang om periodiek de werking van alle lampen te controleren. Wanneer de verlichting bestaat uit traditionele lampjes met een gloeispiraal dan moeten deze ook zo nu en dan vervangen worden. Met LED verlichting heb je hier niet meer mee te maken.

       

      In de meeste gevallen is vuil in de stekker of stekkerdoos de oorzaak van een storing in de verlichting. Wat dan helpt is het insprayen met contactspray. Dit reinigt alle contacten en laat geen residu achter en verdrijft eventueel aanwezig vocht. Zijn de lampen voorzien van een connector aansluiting, dan kan je deze ook met de spray behandelen.

       

      Is de storing hardnekkig dan kan dit duiden op een kabelbreuk. Om te bepalen of het aan de stekker van de auto ligt of aan de stekker of verlichting van de aanhanger kan je deze aansluiten op een stekkertester. Bij LED-verlichting is de kans op storing ook groter. Dat kan komen, omdat de CANBUS van de auto dan de stroom die van de LED-verlichting komt, niet kan herkennen. In bijna alle gevallen kan een controlbox die storing oplossen.

       

      Terug naar de top

       

      6. Opbouw onderdelen van de aanhanger

      Belangrijke aandachtspunten zijn ook de opbouw onderdelen van de aanhanger. Controleer de spansluitingen van de zijborden alsmede de bevestigingspunten van de borden aan het chassis. Ook de vloerplaat is een onderdeel wat aan slijtage onderhevig is en gecheckt moet worden op breuken of gebroken popnagels. Als je een betonplex vloerplaat hebt, dan is het ook mogelijk dat het verrot gaat worden na verloop van tijd. Loop gelijk ook de bedrading van de verlichting na of deze nog goed bevestigd zit aan het chassis van de aanhanger. 

       

      Terug naar de top

       

      Kosten onderhoudsbeurt aanhangwagen

      Je kan er uiteraard voor kiezen om een onderhoudsbeurt uit te laten besteden, maar de kosten kunnen soms een probleem zijn. Afhankelijk van het type en uitvoering van jouw aanhanger bepalen wij de prijs voor een BOVAG keuring. Hieronder hebben wij in een tabel verwerkt wat de kosten zijn voor de verschillende aanhangers:

       

      Soort aanhangerKosten
      BOVAG ongeremde aanhangerv.a. €60,50
      BOVAG geremde enkelas aanhangerv.a. €149,95
      BOVAG geremde tandemas aanhangerv.a. €189,95
      BOVAG geremde tridemas aanhangerv.a. €229,95

       

      Bij deze prijzen zitten nog niet de (mogelijke) kosten voor de onderdelen die wij gaan vervangen. Je ontvangt na keuring van ons een officieel BOVAG keuringsbewijs welke in sommige gevallen ook door de verzekering wordt vereist. Je kan er ook voor kiezen om de controlebeurt zelf uit te voeren aan de hand van deze blog en onze handige instructievideo's. In ons ruime assortiment aanhanger onderdelen, kan je ook voor elke aanhanger wel een vervangend onderdeel vinden. Als je er niet uit komt kan je natuurlijk altijd contact met onze klantenservice opnemen, wij helpen je graag verder.

       

      Wil je het toch uitbesteden? Plan hier een BOVAG keuring door ons!

       

      • Harold Van Loosbroek

        Geplaatst op zaterdag 6 april 2024 10:26

        Hoi, ik heb hier een oude geremde dubbelasser staan. Nu wilde ik de bouten van de koppeling vervangen (1 bout aan de zijkant koppeling en 1 bovenop), omdat er 1 was afgebroken. Nu wilde ik de koppeling er terug op zetten maar ik de bout bovenop niet er in doen want er zit een pin (in de buis) in de weg. Ik neem aan dat die naar achter moet maar dat lukt me niet.
        Heeft u een idee?

      Toon meer

      BLOG

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking