Oploopremdempers en trekstangen van Peitz, AL-KO, Knott en BPW

Ruim assortiment oploopremdempers en trekstangen van diverse merken zoals Knott, Peitz, AL-KO en BPW - ruim assortiment direct uit voorraad leverbaar
Lees meer

Oploopdemper kopen en trekstangen van Peitz, AL-KO, Knott en BPW

Een oploopremdemper (oploopdemper) is een erg belangrijk onderdeel van het remwerk van je aanhanger. De oploopremdemper is cruciaal om op het juiste moment jouw aanhanger te laten remmen. Wanneer jouw huidige oploopremdemper vervangen moet worden moet je ervoor zorgen dat die van hetzelfde merk is. Het merk staat vaak vermeld op het typeplaatje van je oude oploopremdemper. Heb je vragen of over ons assortiment van oploopremdempers en trekstangen? Of weet je niet zeker welke oploopremdemper je moet kiezen? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij adviseren je graag bij het uitkiezen van de juiste oploopremdemper.  

De juiste oploopremdemper kiezen

Kies aan de hand van de volgende gegevens de oploopremdemper:

  • • Op het typeplaatje van de oploopreminrichting staat vaak het merk, type en uitvoering
  • • Het merk kan bijvoorbeeld van AL-KO, Knott of WAP zijn
  • Het type wordt vaak aangegeven in het Duits, bijvoorbeeld als ‘Typ’, uitvoering als ‘Ausf.’ Of ‘Ausführung
  • • Voorbeelden van typen zijn AL-KO 251S of BPW ZAF2.0 of WAP 15,1 etc.
  • • De uitvoering van de oploopremdemper wordt vaak aangeven in de vorm van een letter, bijvoorbeeld met de letter ‘C’ of een cijfer ‘.1’ of ‘-2’ en zit vaak aan het type

Een oploopremdemper kiezen als er geen typeplaatje aanwezig is

Zo bepaal je welke oploopremdemper je moet kiezen:

  • • Check als eerst het merk van de as. Op het typeplaatje van de as vind je vaak het merk. Staat hier bijvoorbeeld AL-KO? Dan moet je een oploopremdemper van het merk AL-KO kiezen
  • • Vervolgens meet je de totale lengte van de oploopremdemper (hard op hart bevestigingsgaten)
  • • Meet dan de lengte van het cilinderhuis vanaf het hart van de aansluiting (bevestigingsgat) tot het eind van het cilinderhuis
  • • Bepaald de aansluiting van het cilinderhuis, neem bijvoorbeeld een bus met een binnendiameter oog = M12 en heeft een lengte van 20 mm. Er kan zich ook een rubber in de bus bevinden (bijvoorbeeld een rubber oog van 28 mm M12)
  • • Als laatste moet je de aansluiting van de zuigerstang bepalen. Bijvoorbeeld met een draadeind M10

Hoe vervang ik een oploopremdemper?

Wanneer je je oploopremdemper wilt vervangen hangt dit af van het merk en type. Het vervangen van een AL-KO oploopremdemper is bijvoorbeeld vrij makkelijk. Hier zit de demper vaak bevestigd bij de achterste bout van de koppeling en helemaal op het einde van de oplooprem. Bij een oploopremdemper van Peitz is het een ander verhaal. Dit komt omdat doordat de demper met een paspen binnen in de trektang zit. Als je deze wilt vervangen moet je als eerst de koppeling demonteren en daarna de trekstang. Vervolgens kan je deze paspen eruit slaan en kan je de demper vervangen. Het is heel belangrijk om een oploopremdemper te vervangen door 1 van exact hetzelfde merk en type. Het maakt namelijk deel uit van het gehele remsysteem dat op elkaar is afgesteld. Je kunt het merk en type vaak aflezen op de bovenkant van de oploopremdemper.

Waarom bonkt mijn aanhanger?  

Wanneer jouw aanhanger ‘bonkt’ heeft dit vaak twee oorzaken. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het remsysteem niet juist is afgesteld. Een andere oorzaak kan zijn dat je een defecte oploopremdemper hebt in je oplooprem. Een demper bevat een met olie gevulde cilinder die de ingaande beweging van de oplooprem dempt en zorgt dat de trekstang vanzelf uitschuift als je klaar bent met remmen. Als je bijvoorbeeld een knal hoort achter je auto tijdens het remmen kan de demper defect zijn. Dit is natuurlijk niet prettig en veroorzaakt een slechte werking van het remsysteem. Vervang de demper daarom ook tijdig om nare ongelukken te voorkomen.